Show simple item record

dc.contributor.advisorStebergløkken, Heidrun M.
dc.contributor.advisorBrattli, Terje
dc.contributor.authorStorbækken, Henriette Marielle Nyborg
dc.date.accessioned2024-07-16T17:23:00Z
dc.date.available2024-07-16T17:23:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189745865:9907849
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141719
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg et kvalitativt utvalg skandinavisk bergkunstforskning i første halvdel av 1900-tallet, opprettelsen av det nazistiske tyske forskningsinstituttet Das Ahnenerbe og deres aktivitet i Skandinavia. Ved bruk av diskursteori- og analyse forsøker oppgaven å belyse eventuelle forskjeller innen bergkunstforskning mellom Ahnenerbe og skandinaviske forskere. Videre legger oppgaven frem kulturhistorisk arkeologisk teori som preget forskningen tidlig i 1900-tallets Europa. Den tar også for seg fengslingen av prominente norske forskere og deres behandling av fiendemakten i det nazistiske Tyskland. Det legges også frem tanker av Adolf Hitler særlig med tanke på propaganda og raseteorier, en lingvistisk framlegg av arierbegrepet, og Das Ahnenerbes virke frem til lederskiftet fra Herman Wirth til Walther Wüst. Hovedtema handler om misbruk av arkeologisk bergkunstforskning til propagandistiske formål og om grensen mellom legitim akademisk praksis og ideologisk manipulasjon er tydelig eller utydelig. Dette belyses gjennom makthavere innen bergkunstdiskursen i Skandinavia, i all hovedsak Norge, fra starten av 1900-tallet frem til slutten av andre verdenskrig. Presentasjon av stoffet skjer gjennom en diskursanalytisk tilnærming, med opprinnelsen og transformasjonene av ideologisk påvirkning på tolkning av bergkunst. Den søker å reise spørsmål rundt etiske implikasjoner av forskning og forskerens ansvar for å forhindre misbruk av vitenskapelig formidling.
dc.description.abstractThis research thesis aims to study a qualitative selection of Scandinavian rock art studies during the first half of 1900, the origin story of Das Ahnenerbe, a Nazi research institute, and their activities in Scandinavia in the years 1935-36. Through discourse theory and analysis this thesis will illuminate the differences between rock art studies by Ahnenerbe and Scandinavian researchers, if any. Furthermore this thesis will go through the reigning archaeological theory in Europe during early 1900s Europe. The reader will also learn about the imprisonment of two prominent Norwegian professors and their treatment in enemy territory – Nazi Germany. It will also lay forth Adolf Hitlers thoughts on propaganda and racial theories, a linguistic summary of the aryan term, as well as Das Ahnenerbes works until the shift in leadership from Herman Wirth to Walther Wüst. The main theme of the thesis is on the misuse of archaeological rock art research for propaganda purposes, and whether the line between legitimate academic practices and ideological manipulation are as visible as we would think or more diluted. This is shown through the powerplay between Scandinavian rock art researchers, mainly in Norway, from early 1900 up until the end of World War two. Through discourse theory as the methodological and theoretical framework it will present the empirical work with the origin and transformative ideological impacts of rock art interpretation. It also aims to question the ethical implications of research and the researcher’s responsibility to act honestly upon presenting scientific finds.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra Bergkunst til Nazipropaganda
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record