Show simple item record

dc.contributor.advisorHeiland, Inga
dc.contributor.authorHelgheim, Anna Varpen
dc.contributor.authorIversen, Sandra Helen
dc.date.accessioned2024-07-16T17:21:20Z
dc.date.available2024-07-16T17:21:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187262946:57790333
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141662
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan sanksjonene mot Russland, innført som en respons på invasjonen av Ukraina i 2022, har påvirket skipsaktiviteten i norske farvann. Noen av disse sanksjonene har påvirket den maritime sektoren, blant annet havneforbudet mot russiske fartøy og et pristak på 60 dollar per fat på russisk råolje. Det finnes imidlertid bevis som tyder på at noen rederier forsøker å unngå sanksjonene gjennom ulovlige taktikker. Oppgaven benytter seg hovedsakelig av to empiriske metoder for å vurdere effekten av havneforbudet på skipsaktivitet i norske havner. Den første tilnærmingen benytter lineære regresjonsmodeller både med og uten multippel faste effekter med fokus på én interessevariabel. Den andre tilnærmingen benytter seg av en DiD-metode for å undersøke variasjoner mellom perioden før og etter sanksjonen. Videre undersøker oppgaven skipsaktiviteten i Skagerrak etter implementeringen av en pristaket på russisk råolje ved bruk av lineære regresjonsmodeller både med og uten multippel faste effekter. Analysen avslører at russiske fartøy bruker mer tid i havn etter havneforbudet ble innført sammenliknet med fartøy som seiler under andre flagg. I tillegg øker andelen tankskip med russisk og FOC opprinnelse etter introduksjonen av pristaket. Det er utfordrende å fastslå om observerte forandringer i skipsaktiviteten er pålitelige indikasjoner på ulovlig aktivitet. Nylige nyhetsartikler rapporterer en økning i illegale aktiviteter som er i tråd med funnene fra oppgaven og gir videre indikasjoner på mistenksomme forandringer i skipsaktiviteten i norske farvann. Tidligere litteratur understreker viktigheten av å avverge sanksjonsunngåelse, og oppdage unormale forandringer kan gi verdifull innsikt som politikere kan benytte til å iverksette ytterligere grep for å redusere Russland sin evne til å fortsette å finansiere krigen mot Ukraina.
dc.description.abstractThis master’s thesis investigates how the sanctions imposed on Russia as a response to the invasion of Ukraine in 2022 has affected the shipping activity in Norwegian waters. Some of these sanctions affect the shipping industry, such as the implementation of a port ban against Russian vessels and a price cap of $60 per barrel on Russian crude oil. However, there is evidence suggesting that some shipping companies attempt to evade these sanctions through deceptive tactics. The thesis employs two primary approaches to assess the impact of the port ban on activity in Norwegian ports. The first approach utilizes linear regression models with and without multi-way fixed effects, focusing on a specific variable of interest. The second approach employs a DiD methodology to examine variations between the pre- and post- sanction period. Furthermore, the thesis explores changes in the shipping activity in Skagerrak following the implementation of a $60 price cap on Russian crude oil utilizing linear regression models with and without multi-way fixed effects. The analysis reveals that Russian vessels spend more time in port following the imposition of the port ban compared to vessels sailing under different flags. Additionally, the proportion of tankers with Russian and FOC origin has increased through Skagerrak following the implementation of the oil price cap. It is challenging to determine whether the observed changes in shipping activity are reliable indicators of deceptive behavior. Recent news articles report a rise in deceptive practices, which aligns with findings of the thesis and provides further indications of suspicious changes to the shipping activity in Norwegian waters. As previous literature emphasizes the importance of preventing sanction circumvention, detecting abnormal changes could provide valuable insights that enables policymakers to implement further measures to diminish Russia’s ability to continue financing the war against Ukraine.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAssessing the Impact of Sanctions Against Russia: An Analysis on Shipping Activity in Norwegian Waters
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record