Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.authorEriksen, Iselin
dc.contributor.authorReitan, Georg
dc.date.accessioned2024-07-16T17:21:11Z
dc.date.available2024-07-16T17:21:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:182778217:131909972
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141656
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har benyttet omsetningstall levert direkte fra Vinmonopolet for å estimere den kausale effekten av koronarestriksjonene på vinmonopolets omsetning. Dataen inneholder omsetningen til hvert av Vinmonopolets utsalgssteder på månedsfrekvens fra 2018 til 2023. Der tidligere forskning har omhandlet effekten av pandemien på Vinmonopolets omsetning under perioden med pandemi, og den generelle grensehandelen, bidrar vår oppgave med å se effekten pandemien har hatt på lang sikt etter koronatiltakene ble lettet. Promlemstillingen vi går inn for å besvare er hvor stor betydning covid-19 har hatt på omsetningen til Vinmonopolet i Norge og hvilken betydning butikkenes avstand til billigere utenlandske alternativer i Sverige og Finland har på omsetningen. Vi har brukt metoden difference-in-difference, hvor vi har sammenlignet Vinmonopolets utsalgssteder med en avstand lik eller mindre enn 80 kilometer fra et utenlandsk alternativ, med resten av landets vinmonopoler.Vi har utvidet modellen med alternative avstandsbegrensninger på behandlingsgruppen, samt en mer fleksibel modell som lar oss se endringen i omsetningen som en funksjon av avstanden som en kontinuerlig variabel. Resultatene fra hovedanalysen og de utvidede modellene er konsistente og viser at det er en sammenheng mellom pandemiens effekt på omsetningen til vinmonopolets butikker og deres avstand til nærmeste utenlandske alternativer. Butikkene nærmest et utenlandsk alternativ hadde størst omsetningsendring som følge av pandemien, og endringen var avtagende med økt avstand.
dc.description.abstractThis master's thesis has used sales figures delivered directly from Vinmonopolet to estimate the causal effect of the COVID-19 restrictions on Vinmonopolet's revenue. The data contains the revenue of each of Vinmonopolet's stores every month from 2018 to 2023. Where previous research has dealt with the effect of the pandemic on Vinmonopolet's revenue during the period of the pandemic and the general cross-border trade, our thesis helps to see the effect the pandemic has had in the long term after the COVID-19 measures were eased. The question we are trying to answer is how much COVID-19 has affected Vinmonopolet's sales in Norway and what impact the stores' distance to cheaper foreign alternatives in Sweden and Finland have on sales. We used the difference-in-difference method, where we compared Vinmonopolet's stores with a distance equal to or less than 80 kilometers from a foreign alternative, with those in the rest of the country. We have expanded the model with alternative distance restrictions on the treatment group and a more flexible model that allows us to see the change in revenue as a function of distance as a continuous variable. The results from the primary analysis and the extended models are consistent and show a correlation between the pandemic's effect on the revenue of Vinmonopolet's stores and their distance to the nearest foreign alternatives. The stores closest to a foreign alternative had the most significant change in revenue due to the pandemic, and the change decreased with increased distance.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av koronarestriksjoner på Vinmonopolets omsetning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel