Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRanjitkar, Preema
dc.contributor.authorDuedahl, Signe Krogsether
dc.date.accessioned2024-07-11T17:22:55Z
dc.date.available2024-07-11T17:22:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187574776:100278107
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140427
dc.description.abstractLillehammer ble verdenskjent da byen arrangerte vinter OL i 1994. Det er nå 30 år siden, og byen har fortsatt kallenavnet OL-byen Lillehammer. En ettervirkning av dette arrangementet, var utbyggingen av flere hyttefelt i fjellområdene rundt Lillehammer. Disse ble svært populære og er idag noen av de mest ettertrakta hyttelokasjonene. Dette har ført til stor trafikk i Lillehammer og omegn. Motorveien slik den er idag tåler ikke denne belastningen i fremtiden. Dette har ført til at NyeVeier har fått godkjent en plan om å bygge en ny firefelts motorvei med fartsgrense på 110 forbi Lillehammer. Denne veien skal ligge i en tunell på andre siden av Mjøsa enn det dagens E6 gjør, og legges derfor vekk fra byen Lillehammer. Denne oppgaven forsøker derfor å legge et grunnlag for å kunne identifisere både fordeler og ulemper ved at E6 legges vekk fra byen, samt identifisere hvilke tiltak som kan gjøres for å opprettholde et høyt antall besøkende. Med bakgrunn i teoriene Natural Movement og Nodal Points, samt begrepene by markedsføring, byidentitet og stedsidentitet er det i denne oppgaven gjennomført kvalitative intervjuer med relevante aktører. Disse aktørene jobber alle for byen Lillehammer og har som arbeidsoppgave å opprettholde Lillehammer som et attraktivt sted på hver sine arenaer. Det er blitt gjennomført en analyse hovedfunnene fra intervjuene. Disse er delt inn i 3 deler; fordeler, ulemper og tiltak. Disse er blitt diskutert i lys av teoriene og begrepene nevnt tidligere, for å besvare problemstillingen: Hvilke mulige konsekvenser står Lillehammer sentrum ovenfor når E6 legges lenger utenfor sentrum, og hvilke tiltak bør Lillehammer sentrum iverksette for å holde liv i bybildet?
dc.description.abstractLillehammer became world famous when the city hosted the Winter Olympics in 1994. It has now been 30 years, and the city still has the nickname The Olympic City - Lillehammer. An aftereffect of this event was the development of several cabinfields in the areas around Lillehammer. These became very popular and are today some of the most sought-after cabin locations. This has led to a lot of traffic in Lillehammer and the surrounding area. The E6 as it is today cannot withstand this load in the future. This has led to NyeVeier getting approval for a plan to build a new four-lane motorway with a speed limit of 110 past Lillehammer. This road will be located in a tunnel on the other side of Mjøsa, than the current E6, and will therefore be placed away from the city. This thesis therefore attempts to lay a foundation for being able to identify both the advantages and disadvantages of the E6 being placed away from the city, as well as identifying which measures can be taken to maintain a high number of visitors. With a background in the theories Natural Movement and Nodal Points, as well as the concepts of city marketing, city identity and place identity, in this thesis, qualitative interviews have been conducted with relevant actors. These actors all work for the city of Lillehammer and have as their task to maintain Lillehammer as an attractive place in their respective arenas. An analysis of the main findings from the interviews has been carried out. These are divided into 3 parts; advantages, disadvantages and measures. These have been discussed in light of the theories and concepts mentioned earlier, in order to answer the problem: What possible consequences does Lillehammer city center face when the E6 is laid further outside the city centre, and what measures should Lillehammer city center implement to keep the cityscape alive?
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLillehammer - en attraktiv by fra sjø til snø
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel