Veien til forandring: Planleggingen av ny E39-trasé gjennom Orkanger og dens innvirkning på stedet
Description
Full text not available
Abstract
I denne bacheloroppgaven skal jeg svare på problemstillingen “Hvordan vil den nye E39-traseen påvirke Orkangers stedsutvikling?”. Innledningsvis gir jeg en kort presentasjon av tema og besvarelsens oppbygning. Videre presenterer jeg bakgrunn om Orkanger generelt og litt om veiens tilstand og signifikans i dag. Jeg presenterer bakgrunns materiale hentet fra konseptvalgutredningen utarbeidet av Statens Vegvesen.
I teoridelen av oppgaven definerer jeg begreper som “sted”, “stedsutvikling”, “stedsidentitet” og “rom”. Jeg skriver også om hvorfor dette er relevant til besvarelsen av problemstillingen. Metodedelen avklarer hvilken type metode jeg har brukt, kvalitativ metode, og instrumentene jeg har brukt er hovedsakelig intervju med dokumentanalyse som supplerende metode.
Empiridelen av oppgaven presenterer ikke banebrytende informasjon, men fagfolks perspektiver. Oppgavens diskusjonsdel diskuterer rundt hvordan temaer som trafikksikkerhet, næringsliv, infrastruktur, stedsidentitet og stedsutvikling påvirkes.
Oppgaven konkluderer med at det er vanskelig å si helt klart hvordan stedets utvikling vil påvirkes, men at slik den ligger i dag er et hinder for utvikling av sentrum i Orkanger. Byen vil merke flere positive konsekvenser enn negative når det kommer til næringslivet, og generelt vil byen kunne vokse. Avslutningsvis nevner jeg hva som kunne vært interessant å se videre på dersom jeg skulle gått dypere i denne problemstillingen. In this bachelor's thesis, I will address the issue "How will the new E39 route affect the development of Orkanger?" Initially, I will provide a brief introduction to the topic and the structure of the response. Furthermore, I will present background information about Orkanger in general and some details about the current condition and significance of the road. I will present background material sourced from the concept selection study prepared by Statens Vegvesen.
In the theoretical part of the thesis, I will define concepts such as "place," "place development," "place identity," and "space." I will also discuss why these concepts are relevant to answering the research question. The methodology section will clarify the type of method I have used, which is qualitative, and the main instruments employed are interviews supplemented by document analysis.
The empirical section of the thesis will not present groundbreaking information but rather the perspectives of experts in the field. The discussion section of the thesis will revolve around how topics such as traffic safety, business, infrastructure, place identity, and place development are affected.
The thesis concludes that it is difficult to predict exactly how the development of the place will be affected but that as it stands today, it is a hindrance to the development of the city center in Orkanger. The city will experience more positive consequences than negative ones in terms of business, and generally, the city will be able to grow. Finally, I will mention what could be interesting to further explore if I were to digg deeper into this issue.