Sammenhenger mellom seksuelle overgrepserfaringer i barndommen og senere foreldrefungering.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140410Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1393]
Sammendrag
Studiens hensikt er å undersøke hvordan seksuelle overgrepserfaringer fra barndommen kan vise seg i senere foreldrefungering, og hvilke utfordringer det kan få for familier og barn som vokser opp i et hjem med foreldre som har med seg traumer fra seksuelle overgrep fra egen oppvekst. Oppgaven belyser spennet mellom konsekvensene av å ikke jobbe med egne overgrepstraumer og betydningen av å ta fatt på en bearbeidelsesprosess. Problemstillingen i studien baserer seg også på barnevernspedagogens samfunnsmandat og rolle som kan være til hjelp for å øke bevisstheten rundt foreldrefungeringen hos foreldre som har med seg erfaringer fra seksuelle overgrep. Oppgaven baseres på eksisterende teori og forskning, og tematikken vil bli belyst med utgangspunkt i Bowlbys tilknytningsteori og Nordanger & Braaruds teori om utviklingstraumer. For å finne svar på problemstillingen ble det gjennomført et litteratursøk der det ble identifisert relevante artikler og rapporter som danner hovedgrunnlaget for diskusjon opp imot problemstillingen. Temaene kan samlet sett indikere at mye av det man erfarer i barndommen tar man ubevisst videre med seg inn i egen foreldrerolle. Generelt sett antyder resultatene at barn utsatt for seksuelle overgrep vil senere ha utfordringer med å utøve foreldreskap som fremmer sunn og trygg tilknytning til sine egen barn. Funnene indikere også at gjennom en trygg relasjon og rett veiledning og støtte kan en forelder med overgrepserfaringer fra barndommen få økt innsikt og forståelse i sine egne traumer, og på den måten få mulighet til å lære sine egne barn kunnskap om seksuelle overgrep, traumer, kropp og grenser. The purpose of this study is to investigate how experiences of child sexual abuse (CSA) can manifest themselves in later parental functioning, and what challenges this can cause for families, and children who grow up in a home with parents who carry with them trauma from sexual abuse from their own childhood. The assignment illuminates the gap between the consequences of not working with one's own abuse, trauma and the importance of embarking on a processing process. The issue in the study is also based on the social mandate and role of the child welfare counsellor, which can be helpful in raising awareness of parental functioning among parents who have experiences of sexual abuse. The assignment is based on existing theory and research, and the topic will be elucidated based on Bowlby's attachment theory and Nordanger & Braarud's theory of developmental trauma. To find an answer to the problem, a literature search was carried out in which relevant articles were identified which form the basis for discussion of the problem. Taken together, the themes may indicate that much of what one experiences in childhood is unconsciously carried on into one's own parenting role. The results suggest that children exposed to sexual abuse will later have challenges in practicing parenting that promotes healthy and secure attachment to their own children. The findings also indicate that through a safe relationship and with the right guidance and support, a parent with experiences of CSA can gain increased insight and understanding into their own traumas, and in that way get the opportunity to teach their own children knowledge about sexual abuse, trauma, body and save touches.