Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkauge, Berit
dc.contributor.authorDerås, Susann Hansen
dc.date.accessioned2024-07-11T17:22:23Z
dc.date.available2024-07-11T17:22:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:90445701
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140408
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven tar for seg barn og unges rett til å medvirke når barnevernet undersøker. Gjennom litteratursøk har jeg funnet litteratur som sier noe om barns erfaringer med medvirkning i barnevernet. Basert på barn og unges erfaringer med egen mulighet til å medvirke, belyses problemstillingen: Hvilke faktorer påvirker barn og unge sin mulighet til å medvirke i egen undersøkelse hos barnevernstjenesten? Noen barn og unge har erfaring med at de får dele sin mening, og at deres mening tillegges vekt i beslutninger. Mange barn har derimot erfaring med begrenset eller fraværende mulighet til å medvirke. Barn og unge oppgir at kvaliteten på relasjonen til barnevernsarbeideren påvirker deres mulighet til å medvirke. En tillitsskapende relasjon er avgjørende for om barn opplever trygghet nok til å dele sine tanker og meninger. Alder er en annen faktor som ser ut til å være av betydning. Videre er det av betydning at barn får informasjon om barnevernets rolle og egen sak. Hvilken informasjon barn får, har jeg i forlengelse av barns uttalelser antatt at kan påvirkes av barnevernsarbeiderens barnesyn, hvor barn kan forstås som becomings og beings. Barn har også sagt noe om hvordan deres opplevelse med medvirkning i varierende grad påvirker deres oppfattelse av seg selv. Det diskuteres hvordan barns oppfattelse av seg selv kan påvirke deres mulighet til å medvirke, kortsiktig og langsiktig. Det er av betydning at medvirkning sammen med den juridiske forståelsen, tillegges sosiokulturelt perspektiv, hvor medvirkning forstås som en meningsskapende prosess med nødvendig støtte fra barnevernsarbeideren. Barn og unge trenger en god relasjon som en grunnstein, hvor de får tilstrekkelig informasjon og blir involvert i beslutninger. Medvirkning er nødvendig for å kunne kartlegge hvilken beskyttelse barn er i behov for, og dermed ikke et motstridende prinsipp for barns rett til medvirkning.
dc.description.abstractAbstract This thesis focuses on child and youths right to participate when child welfare investigate their care situation. I found literature about child and youths experiences through literature search. Based on the literature I found the thesis pursuit to highlight the research question: Which factors affects children and youths opportunity to participate in their own investigation in child welfare? Some children and youths have experienced that they get to share their meaning, and that the meaning gets emphasized. However many child and youths reports that they doesn’t get thet opportunity to participate, or that the opportunity is decreased. Children and youths mention that the quality of the relationship with the child care-worker has an impact on their opportunity to participate. A trustbuilding relationship is necessary to feel secure enough to share thoughts and opinions. Age is another factor that affects in which degree they get the chance to participate. Furthermore information about the childe welfares role and the invetsigation is nessecary in order to create an opinion. Which information childs get, has been understood based on the children´s statements, where the child welfare-worker can understand childrens as becomings or beings. Children have also said something about how they have experienced participating, how that made them feel about themselves. The thesis discuss how that further affects their opportunity to participate, in short and long terms. It is important to understand participating from the sociocultrural perspective as a meaning-creating process with support from the child welfare-worker. In addition to the legal perspective. Children and youths need a strong relationship as a fundament, where they get informed sufficient and getting involved in decision-making. Participation is nessecary to identify their need for protection, with that said participating is not at conflicting princip with “children best”.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn og unges erfaringer med medvirkning: når barnevernet undersøker
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel