Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAgerup, Tea
dc.contributor.authorTabel Brovold, Kaisa Emilie
dc.date.accessioned2024-07-11T17:22:20Z
dc.date.available2024-07-11T17:22:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:64616676
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140405
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDe langvarige konsekvensene av ubehandlete barndomstraumer ansees som et betydelig samfunnsproblem på grunn av at det kan føre til blant annet uførhet, alvorlige psykiske lidelser eller død, som kan kreve ekstremt mye ressurser fra staten. For å motvirke disse negative utfallene, er det essensielt å øke bevissthet og kunnskap om hvordan traumer kan påvirke utviklingen av hjernen hos barn blant ulike profesjoner som arbeider med traumatiserte mennesker. implementering av tiltak og støtteordninger tilpasset den enkelte, kan også bidra til å redusere de negative konsekvensene av ubehandlede barndomstraumer. Denne oppgaven skal utforske hvordan traumer påvirker utviklingen av hjernen hos barn og hvordan dette kan føre til konsekvenser senere i livet. Det er mye forskning og studier som viser til hvordan traumer påvirker utviklingen av hjernen hos barn og hvordan dette kan føre til ulike konsekvenser i voksen alder. Hvordan utviklingen av hjernen hos barn påvirkes av traumer og hvordan dette fører til konsekvenser senere, er svært komplekst da det påvirkes av mange ulike forhold og faktorer. Oppgaven undersøker hvordan traumer, som forekommer av fysisk og psykisk mishandling, seksuelle overgrep og omsorgssvikt, kan påvirke barns hjerneutvikling. Videre undersøker oppgaven hvordan ubehandlede barndomstraumer kan føre til konsekvenser, som følelses- og stressreguleringsvansker, relasjonsvansker, ulike psykiske lidelser og avhengighetsproblemer. Ved å undersøke litteratur og forskning på temaet, vil oppgaven se nærmere på nevrobiologiske mekanismer bak traumer og traumatisering, samt hvordan de kan påvirke hjernens utvikling hos barn og de vanskene det kan medføre.
dc.description.abstractThe long-term consequences of untreated childhood trauma are considered a significant social problem, due to the fact that it can lead to disability, severe mental illness or death, which can require an extreme amount of resources from the state. In order to counteract these negative outcomes, it is essential to increase awareness and knowledge of how trauma can affect children's brain development, among different professionals working with traumatized people. Implementation of interventions and support systems tailored to the individual can also help reduce the negative consequences of untreated childhood trauma. This thesis will explore how trauma affects children’s brain development and how this can lead to consequences later in life. There is a lot of research and studies showing how trauma affects the development of the brain in children and how this can lead to various consequences in adulthood. How children's brain development is affected by trauma and how this leads to consequences later in life is very complex as it is affected by many different conditions and factors. This thesis examines how trauma, such as physical and psychological abuse, sexual abuse and neglect, can affect children's brain development. Furthermore, the thesis examines how untreated childhood trauma can lead to consequences such as emotional and stress regulation difficulties, relationship difficulties, various mental disorders and addiction problems. By examining literature and research on the topic, the thesis will take a closer look at the neurobiological mechanisms behind trauma and traumatization, as well as how they can affect brain development in children and the difficulties it can cause later in life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan traumer påvirke hjernens utvikling hos barn, og hvordan kan dette føre til konsekvenser senere i livet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel