Kvinners utestengelse fra Kabuk: Et studie om utviklingen av Edo periodens Kabuki opp mot i dag
Abstract
Gjennom denne bacheloroppgaven med tittel «Kvinners utestengelse fra Kabuki: Et studie om utviklingen av Edo periodens Kabuki opp mot i dag»,har jeg forsøkt å utforske problemstillingen “Hvordan har Edo periodens Kabuki påvirket den kvinnelige deltakelsen i teateret i dag?”, gjennom å se på faktum gjennom historien og drøfte rundt dette. Etter all drøftingen rundt teorien, har jeg konkludert med at Edo periodens Kabuki samt samfunns ideologiene på den tiden har påvirket den kvinnelige deltakelsen i stor grad. Det har siden utestengelsen fra teateret i 1629 vært ekstremt vanskelig for kvinner å ta del i det tradisjonelle teateret, og dermed oppsto Takarazuka Revy, et rent kvinnelig teater som har tatt Japan med storm og har blomstret i popularitet gjennom årene etter oppstart i 1914. Through this bachelor’s thesis with the title «Women’s exclusion from Kabuki: A study about the development of the Edo periods Kabuki linked til the modern theater»,I have tried to explore the question «How has the Edo periods Kabuki affected womens oppurtunity to take part in the theater today?», through research about history and using the information found to discuss the subject. Throughout the discussion, I have come to the conclusion that the Edo periods Kabuki, as well as society’s ideals at the time, greatly have affected womens participation in the theater. Since the first banning of women in 1629, women have struggled to take back their place in the traditional theater, and therefore, Takarazuka Revue was created. A women only theater, who since their creation in 1914 has greatly grown in success and popularity.