Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVagn, Tore Lid
dc.contributor.authorHolberg, Kenneth Holmsve
dc.date.accessioned2024-07-11T17:19:28Z
dc.date.available2024-07-11T17:19:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:195905640:123923341
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140309
dc.description.abstractBacheloroppgaven «Karakterutvikling & Gruppedynamikker» utforsker hvordan man kan bruke improvisasjonsøvelser til å lage karakterer og skape en sterk gruppedynamikk til rollespillet Dungeons & Dragons. Den anvender improvisasjonsteorier fra Johnstone, oppvarming og tillits teori fra Frantic Assembly og teaterøvelser fra Neelands & Goode til å lage en alternativ måte til karakterutviklingen. Dette utforskes som aksjonsforskning med en praktisk-orientert workshop. Der en gruppe spillere lager sine egne karakterer til D&D med improvisasjoner, for så å teste ut disse i flere improvisasjonsbaserte scenarioer. Analysen tar utgangspunkt i observasjoner gjort underveis i workshopen, og i en D&D-økt. Workshopen’s fokus på improvisasjon, for å gjøre karakterutvikling til en gruppeaktivitet for spillerne ble en givende og spennende erfaring, den engasjerte spillerne til samarbeide for å lage hverandres karakterer. Bare ved å gjøre det skaper det og interesse for hverandres karakterer også.
dc.description.abstractThe Bachelor thesis “Character creation & Groupdynamics” explores how one can use improvisation-exercises to make characters and create a strong group dynamic for the roleplay game Dungeons & Dragons. It uses improv theories from Johnstone, warmup and trust theory from Frantic Assembly and exercises from Neelands & Goode to create an alternative way for character creation. This is explored as action research with a praxis-oriented workshop. Where a group of players create their own characters for D&D with improvisations, to then test them in improv-based scenarios. The analysis focuses on observations made during the workshop, and in the D&D-session. The workshop’s focus on improv, to make character creation into a group activity for the players became a rewarding and exciting experience, it engages the players to work together to create each other’s characters. Just by doing so created interest in everyone’s characters too.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKarakterutvikling & Gruppedynamikk
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel