Show simple item record

dc.contributor.advisorZigo, Jacob
dc.contributor.authorMausethagen, Martine Fahle
dc.date.accessioned2024-07-10T17:26:08Z
dc.date.available2024-07-10T17:26:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581186:98401903
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140024
dc.description.abstractBacheloren bygger på følgende problemstilling: «Hvilke forhold bidrar til et høyere frafall og lavere resultater i videregående opplæring blant minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge, og hvilken betydning får det for elevene?». Til tross for økt søkelys, er høyere frafall og lavere prestasjoner i videregående skole blant minoritetsspråklige elever med kort botid et økende problem, som får store konsekvenser både på individ- og samfunnsnivå. Det er en kompleks utfordring med flere bakenforliggende faktorer, blant annet individenes sosioøkonomiske familiebakgrunn, psykisk helse, språk og botid. Oppgaven er basert på faglitteratur og sentrale rapporter som belyser omfanget av utfordringene denne målgruppen møter på i skolen. Hensikten med oppgaven er å belyse og få økt kunnskap om utfordringene minoritetsspråklige elever med kort botid møter på i skolen, samt bli bevisst hva som kjennetegner denne elevgruppen som kan bidra til høyere frafall og lavere resultater. Oppgaven kom fram til at denne gruppen elever møter på flere utfordringer enn majoritetselevene knyttet til kort botid, diskriminering, psykisk helse, mangel på kapital og språkbarrierer. Oppgaven stiller spørsmål ved hvordan frafallet og skoleresultatene både kan skyldes strukturer i skolen, men også individuelle egenskaper som kjennetegner denne gruppen. Her kommer det tydelig frem at samspillet mellom egenskaper hos individene og skolens strukturer får stor påvirkning på hvordan elevene klarer seg i skolen. Til tross for økt fokus i den norske skolen for å motvirke sosiale forskjeller, viser litteraturen at familiens sosioøkonomiske status har stor betydning for hvordan elevene klarer seg i skolen. Videre diskuterer oppgaven hva som ligger til grunn for at noen minoritetsspråklige elever klarer seg bra i skolen og har høye ambisjoner, samtidig som gruppen er overrepresentert blant høyest frafall og lavere resultater. Avslutningsvis blir det poengtert at fenomenet fortsatt har behov for økt oppmerksomhet og at det er behov for å sette inn flere ressurser i skolen for å forebygge frafall.
dc.description.abstractThis thesis is based on the following question: «What factors contribute to higher dropout rates and lower academic performance in secondary education among minority language students with short residency in Norway, and what impact does it have on the students? ». Despite the increased spotlight, higher dropout rates and lower academic performance in secondary education among minority language students with a short period of residence are a growing problem, which has major consequences both at the individual and societal level. It presents a complex challenge with multiple underlying factors, including individuals' socioeconomic position, mental health, language proficiency, and length of residency. This thesis is grounded in academic literature and pertinent reports that shed light on the challenges this target group encounters in school. The purpose of this theses is to shed light on and gain increased knowledge about the challenges encountered by minority language students with short residency in the education system, as well as to become aware of the characteristics of this student group that may contribute to higher dropout rates and lower academic performance. The study found that this group of students encounters more challenges than the majority students related to short residency, discrimination, mental health issues, lack of capital and language barriers. The thesis questions how dropout rates and academic performance may be attributed to both school structures and individual characteristics that characterise this group. It is evident that the interaction between individuals' characteristics and school structures significantly influences students' performance in school. Despite increased efforts in the Norwegian education system to counteract social inequalities, the literature indicates that the socioeconomic status of the family is of great importance for how the students manage in school. Furthermore, the thesis discusses the underlying factors that lead some minority language students to excel academically and have high ambitions, while the group remains overrepresented in high dropout rates and lower academic performance. Finally, it is emphasised that this phenomenon still requires increased attention, and that there is a need to invest more resources in schools to prevent dropout rates.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFrafall og lavere prestasjoner i videregående opplæring, blant minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record