Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHusby Inger Sofie
dc.contributor.authorThomas, June
dc.date.accessioned2024-07-10T17:26:07Z
dc.date.available2024-07-10T17:26:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187580148:69790787
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140023
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Formål og bakgrunn: Jeg har i forbindelse med masteroppgaven undersøkt hvordan de ansatte i kommunalt barnevern opplever det å ivareta barns medvirkning i undersøkelsessaker. Dette var noe jeg ønsket å undersøke nærmere da jeg i liten grad synes de ansattes stemme fremkommer i forskningen og rapporter. Jeg oppfatter at medvirkning i seg selv er et meget dagsaktuelt tema uavhengig av fagfelt, og at det de siste årene har vært økt fokus på barns medvirkning både i faglige diskusjoner og forskning på området. Forsking på temaet viser at det for barneverntjenesten har vært svært utfordrende å involvere barn i barnevernssaken i tilstrekkelig grad, og at dette har medført at barnet ikke har fått reelt medvirke. Temaet er også særlig interessant med tanke på at det trådte i kraft en ny barnevernslov fra 1.januar i 2023, der barns rettigheter knyttet til medvirkning ble ytterligere styrket. Metode: Det ble benyttet en kvalitativ tilnærming, hvorav det ble foretatt intervju av ti barnevernsarbeidere, som alle hadde erfaring med undersøkelsessaker. Funn: Jeg endte opp med fire hovedfunn etter endt analyse. Jeg ser også at mine funn i stor grad samsvarer med eksisterende forskning. Herunder fant jeg at barnevernsarbeiderne opplever at egne relasjonelle ferdigheter og evne til samarbeid er viktig for at barnet skal kunne medvirke. Videre hvordan barnevernsarbeiderne opplever at et barneperspektiv er viktig men utfordrende. Og til slutt hvordan organisatoriske barrierer kan oppleves å være til hinder for barns medvirkning. Nøkkelord: Barns medvirkning, barnevern, undersøkelse, barnevernsarbeidere, relasjonelle ferdigheter, samarbeid, barneperspektiv, organisatoriske barrierer.
dc.description.abstractSummary Purpose and background: In connection with my master`s thesis, I have examined how employees in municipal child welfare perceive facilitating children`s participation in investigation cases. This was something I wanted to investigate in more detail as I think the employees' voice appears to a small extent in the research and reports. I understand that participation in itself is a very current topic regardless of subject, and that in recent years there has been an increased focus on children's participation both in professional discussions and research in the area. Research on the topic shows that it has been very challenging for the child protection service to involve children in the child protection case to a sufficient extent, and that this has meant that the child has not been able to really participate. The topic is also particularly interesting considering that at new child welfare law came into force on January 1, 2023, further strengthening children`s rights related to participation. Method: A qualitative approach was used, of which interviews were conducted with ten child welfare workers, all of whom had experience with investigation cases. Findings: I ended up with four main findings after finishing the analysis. I also see that my findings are largely consistent with existing research. Below, I found that the child welfare workers feel that their own relational skills and ability to cooperate are important for the child to be able to participate. Furthermore, how the child welfare workers feel that a child's perspective is important but challenging. And finally, how organizational barriers can be experienced as an obstacle to children's participation. Keywords: Children`s participation, child welfare, investigation, child welfare workers, relational skills, collaboration, child perspective, organizational barriers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarns medvirkning i barnevernet- sett fra et ansatteperspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel