Demokrati og medborgerskap i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres arbeid med demokrati- og medborgerskapsutdanning i kroppsøvingsfaget i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139952Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag Formålet med denne studien er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forstår, tolker og implementerer demokrati og medborgerskap i undervisningen. For å oppnå dette ble det benyttet en kvalitativ forskningsmetode, hvor data ble samlet inn gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer. Totalt seks kroppsøvingslærere fra videregående skoler i Trøndelag deltok i studien. Lærerne ble rekruttert gjennom en kombinasjon av personlig kjennskap og snøballmetoden, hvor deltakerne anbefalte andre potensielle informanter.Analysen av datamaterialet resulterte i fem hovedtemaer: 1) Engasjerte mennesker gjennom påvirkningskraft, 2) Danne gode medmennesker som fungerer i fellesskap, 3) Fra hårsår og selvsentrert til reflektert og selvstendig, 4) Demokrati og medborgerskap som verdier, vurdering eller tverrfaglig samarbeid?, og 5) Refleksjoner knyttet til lærerens holdninger. Lærerne vektla betydningen av å skape engasjement hos elevene gjennom medbestemmelse og medvirkning i undervisningen. De la også vekt på å fremme samarbeid og håndtering av meningsbryting for å utvikle elevenes sosiale ferdigheter. Videre fremhevet lærerne viktigheten av kritisk refleksjon over egen atferd og innsats som en del av demokratiopplæringen. Betydningen av lærernes tolkninger av tverrfaglighet, og deres holdninger til yrket, faget og den nye læreplanen, indikerte å ha betydning for hvordan de praktiserte demokrati og medborgerskap i kroppsøvingsfaget. Studien viser at kroppsøvingsfaget kan være en effektiv arena for demokrati- og medborgerskapsutdanning ved å legge til rette for elevenes deltakelse, samarbeid og kritiske refleksjon. Funnene indikerer at det er behov for videre forskning og utvikling av strategier for å støtte lærerne i deres arbeid med de tverrfaglige temaene i læreplanen. Det er også viktig å styrke lærernes kompetanse gjennom opplæring og ressurser som gjør dem trygge i å implementere demokratiske verdier i undervisningen. Dette kan bidra til å utvikle kroppsøvingsfaget til en enda sterkere ressurs i elevenes demokratiske dannelse og medborgerskap. AbstractThe purpose of this study is to investigate how physical education teachers understand, interpret, and implement democracy and citizenship in their teaching. To achieve this, a qualitative research method was employed, collecting data through semi-structured in-depth interviews. A total of six physical education teachers from high schools in Trøndelag participated in the study. The teachers were recruited through a combination of personal contacts and the snowball method, where participants recommended other potential informants.The analysis of the data resulted in five main themes: 1) Engaging people through influence, 2) Creating good citizens who function well in a community, 3) From sensitive and self-centered to reflective and independent, 4) Democracy and citizenship as values, assessment or interdisciplinary cooperation?, and 5) Reflections on teachers' attitudes. The teachers emphasized the importance of creating engagement among students through participation and involvement in teaching. They also stressed the importance of promoting cooperation and handling disagreements to develop students' social skills. Furthermore, the teachers highlighted the importance of critical reflection on one's own behavior and effort as part of democratic education. The significance of the teachers' interpretations of interdisciplinarity, and their attitudes towards their profession, the subject, and the new curriculum, indicated an impact on how they practiced democracy and citizenship in physical education.The study shows that physical education can be an effective arena for democracy and citizenship education by facilitating student participation, cooperation, and critical reflection. The findings indicate a need for further research and development of strategies to support teachers in their work with interdisciplinary themes in the curriculum. It is also important to strengthen teachers' competence through training and resources that make them confident in implementing democratic values in teaching. This can contribute to developing physical education into an even stronger resource in students' democratic formation and citizenship.