Show simple item record

dc.contributor.advisorAshrafian, Alireza
dc.contributor.authorTøfte, Christian Dischington
dc.contributor.authorNilsen, Aksel Storvik
dc.contributor.authorDahl, Emil Stimo
dc.date.accessioned2024-07-10T17:22:53Z
dc.date.available2024-07-10T17:22:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187576520:90401374
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139909
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker hvordan intralogistikken ved Alcoa Mosjøen aluminiumsverk kan støtte en planlagt produksjonsøkning på 30% ved bruk av simuleringsbasert analyse. Problemstillingen fokuserer på å evaluere om nåværende infrastruktur og lagerløsninger er tilstrekkelige, samt hvordan diskrete hendelsessimuleringsmodeller kan optimalisere logistikken for å møte fremtidige produksjonsøkninger. For å adressere problemstillingen ble det gjennomført en omfattende datainnsamling og analyse av dagens materialflyt, inkludert kvantitative data om produksjonsvolumer og lagerkapasiteter, samt kvalitative observasjoner av logistikkprosesser. Ved hjelp av diskret hendelsessimulering ble en modell utviklet for å identifisere flaskehalser og ineffektive prosesser i den interne logistikkflyten. Modellen ble validert og verifisert for å sikre pålitelighet og nøyaktighet. Hovedresultatene viser at eksisterende infrastruktur og lagerløsninger ved Alcoa Mosjøen ikke er tilstrekkelige for å støtte en 30% økning i produksjon. Simuleringen avdekket flere kritiske flaskehalser og ineffektive logistikkprosesser som vil hindre produksjonsøkningen. For å adressere disse utfordringene ble det utviklet flere optimaliseringsscenarier, inkludert lagring av flere valseemner i høyden for å utnytte eksisterende lagerkapasitet bedre, omdisponering av eksisterende fasiliteter for å forbedre materialflyten, og bygging av nye lagerfasiliteter for å øke den totale lagringskapasiteten. Konklusjonen er at det er nødvendig med betydelige investeringer i logistikkinfrastrukturen for å møte de fremtidige produksjonsmålene. Oppgaven gir dermed konkrete anbefalinger for hvordan Alcoa Mosjøen kan optimalisere sin logistikk for å støtte en produksjonsøkning. Bidragene fra oppgaven inkluderer en omfattende og nøyaktig simuleringsmodell av dagens logistikk, identifikasjon av nøkkelområder for forbedring, utvikling av implementerbare scenarier for å møte produksjonsøkningen, og bevis for nødvendigheten av investeringer i logistikkinfrastruktur. Disse funnene gir et solid grunnlag for beslutningstaking ved Alcoa Mosjøen, og bidrar til å sikre effektiv og bærekraftig produksjonsøkning, noe som vil styrke Alcoa Mosjøens posisjon som en ledende aktør i aluminiumsindustrien.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis explores how the intralogistics at Alcoa Mosjøen aluminum plant can support a planned 30% increase in production through simulation-based analysis. The primary focus is on assessing whether the current infrastructure and storage solutions are sufficient, and how discrete event simulation models can enhance logistics to achieve future production increases. To address the research question, extensive data collection and analysis of the current material flow were undertaken, encompassing quantitative data on production volumes and storage capacities, along with qualitative observations of logistics processes. A discrete event simulation model was developed to identify bottlenecks and inefficiencies in the internal logistics flow. The model was validated and verified to ensure its reliability and accuracy. The key findings indicate that the existing infrastructure and storage solutions at Alcoa Mosjøen are insufficient to support a 30% increase in production. The simulation identified several critical bottlenecks and inefficiencies in the logistics processes that would hinder the production increase. To address these issues, several optimization scenarios were developed, including vertical storage of more slabs to better utilize existing storage capacity, reallocating current facilities to enhance material flow, and constructing new storage facilities to increase overall storage capacity. The conclusion is that significant investments in logistics infrastructure are required to meet future production objectives. The thesis offers specific recommendations on how Alcoa Mosjøen can optimize its logistics to support a production increase. The contributions of this thesis include a detailed and accurate simulation model of the current logistics, identification of key areas for improvement, development of practical scenarios to achieve the production increase, and evidence of the need for investments in logistics infrastructure. These findings provide a robust foundation for decision-making at Alcoa Mosjøen, facilitating efficient and sustainable production growth, thereby strengthening Alcoa Mosjøen's position as a leading entity in the aluminum industry.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSimuleringsbasert analyse av intralogistikken ved Alcoa Mosjøen aluminiumsverk for økt produksjon
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record