Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVold, Tone
dc.contributor.authorJahic, Hasan
dc.contributor.authorOsen, Henrik Olav Hatlen
dc.contributor.authorHafsmoe, Jonathan Kangro
dc.date.accessioned2024-07-10T17:22:25Z
dc.date.available2024-07-10T17:22:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187763303:233614671
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139889
dc.description.abstractAnsatte anses som den viktigste ressursen i tjenesteytende bedrifter. Motiverte ansatte yter bedre og kan gi bedriften mer fornøyde kunder og økonomiske fortrinn. En tjenesteytende bedrift vil derfor være tjent med å ha motiverte ansatte. Ved å ta for seg en regnskapsavdeling hos en tjenesteytende bedrift, søker denne bacheloroppgaven å øke forståelsen av hva som motiverer de ansatte på avdelingen Med utgangspunkt i motivasjonsteori, har vi brukt Herzbergs tofaktorteori som teoretisk rammeverk for oppgaven. Oppgaven baserer seg på en kvalitativ metode med semi-strukturerte individuelle intervjuer. Etter dialog med avdelingsleder ble det plukket ut et representativt utvalg med ansatte i begge kjønn, og ulik fartstid for å få et best mulig grunnlag i forskningen. Resultatene fra intervjuene ble transkribert og analysert opp mot teorien. Funnene viser at organisasjonskultur og personlig vekst er de viktigste egenskapene for de ansatte sin motivasjon. Blant hygienefaktorer stemmer funnene overens med Herzbergs teori, men finner i tillegg at work-family balance er avgjørende for å unngå mistrivsel. Til slutt viser arbeidets karakter seg som en viktig motivasjonsfaktor for alle ansatte med lang fartstid, til forskjell fra de nylig ansatte der funnene er mer sprikende.
dc.description.abstractEmployees are considered the most valuable resource in service-providing companies. Motivated employees perform better and can result in more satisfied customers and economic competitive advantages. A service company will therefore benefit from having motivated employees. By focusing on a department in an accounting firm, this bachelor thesis seeks to increase the understanding of what motivates the employees in the department. Using motivational theory as a foundation, we have employed Herzberg’s two factor theory as the theoretical framework for this thesis. The thesis is based on a qualitative method with semi-structured individual interviews. After a dialogue with the head of department, a representative sample was selected with employees of both genders, and different lengths of working in the firm, in order to get the best possible basis for the research. The results from the interviews were transcribed and analyzed in relation to the theory. The findings indicate that organizational culture and personal growth are the most important factors for employee motivation. Among the hygiene factors, the findings align with Herzberg’s theory, but additionally highlight that work-family balance is crucial for avoiding dissatisfaction. Finally, the work itself proves to be a significant motivational factor for all long-tenured employees, in contrast to the more varied findings among recently hired employees.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke egenskaper ved jobben er viktigst for medarbeidernes motivasjon i en regnskapsavdeling i 2024?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel