Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAgneman, Gustav
dc.contributor.authorRørvik, Henrik
dc.contributor.authorEngelbraaten, Bay Mathias Hvaal
dc.date.accessioned2024-07-10T17:22:03Z
dc.date.available2024-07-10T17:22:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581275:97547595
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139875
dc.description.abstractDe økonomiske aspektene innen idretten blir bare viktigere og viktigere, særlig innen fotballen, hvor flere milliarder investeres i driften av klubber (Peeters & Szymanski, 2014). Dette har åpnet interessen for feltet og flere har alt begynt å undersøke ulike sammenhenger mellom disse økonomiske sidene og resultater klubbene oppnår (Ferri et al., 2017; Liu, 2015; Mijatovic et al., 2015). I denne studien har vi bygd videre på dette og derfor sett nærmere på sammenhengen mellom investeringer og sportslige prestasjoner oppnådd for klubber i Premier League i perioden 2014-2022. Videre har vi sett på mulige årsakssammenhenger for disse investeringene gjennom perspektiver hentet fra adferdsøkonomien, henholdsvis tapsaversjon, prospektteorien, framing effect’s og S-shaped Value function, for slik å kaste lys over hva som gjør at klubber fortsetter å investere selv om resultatene til tider kan utebli. Studien tar utgangspunkt i tidligere forskning på feltet og innhentet data. Ved bruk av den metodiske tilnærmingen kvantitativ metode, blir et datasett, lagd på bakgrunn av paneldata innhentet rundt ulike økonomiske aspekter for klubber som har befunnet seg i Premier League i perioden 2014-2022, og disse blir så analysert og diskutert for å kunne si noe konkret om denne sammenhengen mellom investeringer og sportslige prestasjoner. Funnene fra denne studien bygger opp under den tidligere forskningen som har vist en sammenheng mellom investeringer og sportslige prestasjoner, men viser samtidig hvordan investeringer ofte ikke i direkte samband med sportslige prestasjoner kommer frem som en signifikant faktor når det gjelder bedre tabellplassering. I stedet må man se investeringer i et bredere spekter og ta for seg variabler som denne kan virke direkte inn på, som videre har vist seg å ha en direkte effekt på tabellplassering, for å finne denne indirekte sammenhengen. Her kommer variabelen “SquadValue” fram som dette bindeleddet mellom investeringer og bedre tabellplassering. Høyere lagverdi bidrar til bedre tabellplassering, denne lagverdien kan økes gjennom investeringer, men er også en faktor som kjennetegner topp seks klubbene og gir oss en indikasjon på hvorfor disse alltid ligger i toppen. Det blir her adferdsøkonomien kaster lys på hvorfor de resterende klubbene i ligaen fortsetter å investere kapital, til tross for urealistiske håp. Tapsaversjon kan forklare hvordan klubber verdsetter tap/dårligere tabellplassering høyere enn gevinst/bedre tabellplassering, og derav øker investeringene i forsøk på å unngå dette. Andre elementer blir hvordan valgene innrammes, altså “Framing effects”, knyttet opp mot omdømme og status hos klubbene, noe som kunne ligge bak valget rundt mengden investeringer som gjøres. Hva som ble ansett som posisjonsmessig godt for et lag, ville ikke være det for et annet, og atferden påvirkes deretter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleØkonomi i Fotball En Studie av Sammenhengen Mellom Investeringer og Sportslige Prestasjoner med Fokus på Adferdsøkonomi
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel