Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCyrusian, Sepehr
dc.contributor.authorDevold, Ella Johanne
dc.contributor.authorKjelstad, Bendik Barlinn
dc.contributor.authorSkevik, Jonatan
dc.date.accessioned2024-07-10T17:21:29Z
dc.date.available2024-07-10T17:21:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581275:66131817
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139853
dc.description.abstractFlere tidligere studier peker på hvordan elevprestasjoner avhenger av elevens sosioøkonomiske status. Denne oppgaven ser på hvordan leseferdigheter hos 4. klasse-elever påvirkes av foreldrenes inntekt og utdanningsnivå, samt tilgangen på bøker og barnebøker i hjemmet. Vi har valgt å undersøke dette for Norge og Brasil, for å undersøke nærmere om disse effektene vil ha større betydning i land med store sosiale forskjeller. Gjennom analysen observerer vi at leseferdighetene varierer avhengig av sosial klasse, og at denne effekten er større i land med store sosiale forskjeller. Vi kontrollerer også for kjønn, og observerer at gutter opplever denne effekten sterkere enn jenter. I denne oppgaven gjør vi flere typer tester for å underbygge konklusjonene nevnt over. Avslutningsvis presenterer vi analysens begrensninger, og peker på potensialet for forbedringer og videre arbeid.
dc.description.abstractSeveral previous studies have pointed out how student performance depends on socioeconomic status. This thesis investigates how the reading skills of 4th-grade pupils are affected by parental income and level of education, as well as access to books and children's books in the home. We have chosen to examine this for Norway and Brazil, to see if these effects are more significant in countries with large social differences. Through the analysis, we discover that reading skills do vary depending on social class and that these differences are greater in countries with large social differences. We also control for gender, and observe that boys experience this effect more strongly than girls. In this thesis, we perform several types of tests to substantiate the conclusions mentioned above. In conclusion, we present the limitations of the analysis and point to the potential for improvements and further work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan avhenger elevprestasjoner i Norge og Brasil av sosial klasse?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel