Barn av foreldre med rusavhengighet og psykiske lidelser
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139179Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Barn og unge av foreldre med rus og psykiske utfordringer har dårligere forutsetninger for å klare seg bra i samfunnet, sammenlignet med andre. De har større risiko for å utvikle problemer med relasjoner, tilknytning, sosiale ferdigheter, skoleløp, bostatus og økonomiske ressurser. Likevel er det flere forhold som virker beskyttende over utsatte barn og unge. Omkringliggende faktorer kan imidlertid virke beskyttende, slik at de klarer seg bra på tross av dårlige forutsetninger. Med dette kommer resiliensbegrepet inn. Dette forteller oss noe om hvordan en kan oppnå normal fungering under unormale forhold. I denne oppgaven ser jeg på ulike teoretiske perspektiver som beskriver hvordan barn og unge utvikler seg, sett i lys av tilknytning, biologiske og miljømessige forhold. Ved å ha en økt forståelse av ulike teoretiske perspektiver, kan profesjonelle ha økt kunnskap om hvordan de skal arbeide med risikoutsatte barn og unge. Det er også relevant å se på tidligere forskning på gruppen som er risikoutsatte. Her kommer det fram flere faktorer som virker beskyttende overfor barn og unge av foreldre med rus og psykiske utfordringer. Ved å ha flere beskyttende faktorer rundt disse barna, vil dette i større grad skape resiliens. I oppgaven belyser jeg de ulike faktorene som skaper resiliens hos barn og unge. Hvorfor går det bra med noen? Hvilke faktorer virker beskyttende overfor risikoutsatte barn og unge? Oppgaven oppsummerer disse faktorene, basert på teoretiske perspektiv og norsk og internasjonal forskning på temaet. Children of parents with substance abuse and mental health problems have worse conditions for managing well in society, compared to others. They have a bigger risk for developing problems with relation, attachment, social skills, school, housing and financial resources. Nevertheless, there are several factors that function as protective for vulnerable children. They have conditions around them, so that they manage well despite poor conditions. With this comes the concept of resilience. This tells us something about how normal functioning can be achieved under abnormal conditions. In this assignment, I look at theoretical perspectives that describe how children develop resilience, seen in the light of attachment, biological and environmental conditions. By having an increased understanding of different theoretical perspectives, professionals can have increased knowledge of how to work with children at risk. It is also relevant to look at previous research on the group that is at risk. Here, several conditions that act protectively towards children of parents with substance abuse and psychological challenges. By having more protective conditions around these children, this will create resilience to a greater extent. In the assignment, I highlight conditions that create resilience in children. Why are some people doing well? Which conditions are protective against risk children? The assignment summarizes these conditions, based on theoretical perspectives and Norwegian and international research on the topic.