Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJuul, Randi Lise
dc.contributor.authorØrjansen, Emma Sandberg
dc.date.accessioned2024-07-05T17:22:32Z
dc.date.available2024-07-05T17:22:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:98910079
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138763
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven fokuserer på foreldrekonfliktsaker som havner i barnevernet. Det er kjent at et stort antall saker som havner i barnevernet, handler om et vedvarende høyt konfliktnivå mellom foreldre. Begrepet konflikt er et komplekst begrep. Noen ganger er konfliktnivået såpass høyt at det kan gå utover omsorgen til barnet. Arbeidet med disse sakene kan være utfordrende. Årsaken til dette er komplekst, men noen av utfordringene vil bli drøftet i denne oppgaven. Metoden som er anvendt i oppgaven er litteraturstudie. Jeg har funnet relevant litteratur og tidligere forskning for å besvare oppgavens problemstilling. I oppgaven tar jeg utgangspunkt i saker som kan oppleves dramatisk og konfliktfylt. Foreldrenes reaksjoner kan prege barnets følelsesmønster, og barnets tidligere mestringsstrategier kan svekkes. Store konflikter kan være langvarige og kan potensielt være skadelig for barnets helse og utvikling over tid. Jeg ønsker å skape en større forståelse av hvordan barnevernsarbeidere kan oppleve arbeidet med foreldrekonflikt. Oppgaven ser også på hvordan barn kan oppleve konfliktfylte samlivsbrudd mellom foreldrene, samt hvordan dette kan påvirke barnet. Videre tar drøftingen utgangspunkt i utfordringer knyttet til arbeidet med foreldrekonfliktsaker. I diskusjonsdelen blir det lagt vekt på prinsippet om banets beste. I avslutningen vil noen sentrale funn ved studien bli oppsummert.
dc.description.abstractThis bachelor ́s thesis focuses on parental conflict cases in the child welfare system. It is known that a large number of cases that end up in the child welfare system involve a persistently high level of conflict between parents. The concept of conflict is a complex one. Sometimes the high level of conflict impacts the well-being of the child. Dealing with these cases can be challenging. The reason for this is complex, but some of the challenges will be discussed in this thesis. The method employed in this thesis is a literature review. I have gathered relevant literature and previous research to address the thesis issue. In this paper, I focus on cases perceived as dramatic and conflict-ridden. Actions can influence the child ́s emotional patterns, and the child ́s previous coping strategies may be weakened. Major conflicts can be prolonged and potentially harm the child ́s health and development. I aim to create a better understanding of how child welfare workers may experience working with parental conflict. The thesis also examines how children may experience conflict-ridden parental separations and how this can affect the child. Furthermore, the discussion is based on challenges associated with working on parental conflict cases. In the discussion section, emphasis is placed on the principle of the child ́s best interests. In the conclusion, some key findings of the study will be summarized.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnevernets utfordringer i møte med foreldrekonfliktsaker
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel