Hvordan kan tidlig innsats fra barnevernstjenesten forebygge samspillsvansker mellom foreldre og barn?
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1363]
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven handler om forebygging i barnevernet. Fokuset på forebygging har de siste årene blitt svært aktuelt innenfor barnevernssektoren. Det kan ses i sammenheng med iverksettelsen av ny barnevernslov, som fremhever behovet for tidlig innsats og forebygging. Med utgangspunkt i temaet har oppgaven tatt for seg problemstillingen: «Hvordan kan tidlig innsats fra barnevernstjenesten forebygge samspillsvansker mellom foreldre og barn?». Oppgaven er avgrenset til samspillsvansker mellom foreldre og barn i alderen 0-6 år, med bakgrunn i argumentet om å forebygge så tidlig som mulig. Gjennom en litteraturstudie fokuserer oppgaven på teori som omhandler tidlig innsats, forebygging på ulike nivåer, utfordringer rundt forebygging, relasjonsarbeid, risiko- og beskyttelsesfaktorer, samspillsvansker og tverrprofesjonelt samarbeid.
Oppgavens drøftelse diskuterer hvilken effekt forebyggende arbeid kan ha for barn og foreldre som strever med samspillsvansker. Diskusjonen tar opp sentrale utfordringer knyttet til forebygging, som inkluderer lav tillitt og kritikk til barnevernet som sentrale faktorer. Oppgaven belyser videre hvordan relasjonen mellom barnevernsansatte, barn og foreldre er avgjørende for å komme i posisjon til å forebygge samspillsvansker. Trygge og gode allianser mellom barnevernsansatte, barn og foreldre viser seg som grunnleggende forutsetninger for å oppnå tillitt og god relasjonskvalitet. Videre trekkes barnevernets ansvar i tverrprofesjonelt samarbeid frem som en viktig del av forebyggingsansvaret. This assignment is about prevention in child welfare. In recent years, there has been a significant increase in focus on prevention within the child welfare sector. This can be seen in connection with the implementation of new child welfare legislation, which emphasizes the need for early intervention and prevention. Based on this theme, the assignment addresses the issue: "How can early intervention from the child welfare service prevent interaction difficulties between parents and children?". The assignment is limited to interaction difficulties between parents and children aged 0-6 years, based on the argument of early prevention. Through a literature study, the assignment focuses on theories related to early intervention, prevention at various levels, challenges surrounding prevention, relational work, risk and protective factors, interaction difficulties, and interdisciplinary collaboration.
The discussion of the assignment explores the potential impact of preventive work on children and parents struggling with interaction difficulties. The discussion addresses key challenges related to prevention, including low trust and criticism of the child welfare system as central factors. The assignment highlights how the relationship between child welfare professionals, children, and parents is crucial to being able to prevent interaction difficulties. Additionally, the child welfare's role in interdisciplinary collaboration is emphasized as a crucial aspect of its prevention responsibility.