Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalvorsen, Terje
dc.contributor.authorAndersen, Kristin Opdahl
dc.date.accessioned2024-07-05T17:22:21Z
dc.date.available2024-07-05T17:22:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:98882854
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138753
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgavens problemstilling handler om hvordan miljøterapeuter bør bruke traumebevisst omsorg i møte med barn og unge med utviklingstraumer og rusproblematikk. Det er ulike grunner til at barn og unge må bo institusjon for en periode. Noen ganger ses omsorgsituasjonen eller atferden til unge på som så alvorlig, at de trenger mer spesialisert hjelp enn de kan få fra sine omsorgspersoner. Traumebevisst omsorg (TBO) er en forståelsesramme som har blitt populær de siste årene, og har blitt tatt i bruk på flere barnevernsinstitusjoner. Forståelsesrammen retter seg mot å hjelpe barn og unge som sliter med traumer fra oppveksten. Utviklingstraumer handler om et dobbelt belastningsforhold der barnets utsettes for traumatiske belastninger samtidig som omsorgen svikter. I tillegg har noen av de et problematisk forhold til rusmidler. Rusens funksjon er mangeartede, og den kan i ytterste konsekvens erstatte behovet for å skape gode relasjoner til andre mennesker. Miljøterapeutenes oppgave blir å skape muligheter og legge til rette for at barn og unge skal kunne arbeide med sin forandring og utvikling. I arbeidet blir det viktig å legge til rette for de tre grunnpilarene, som handler om trygghet, relasjon og regulering. Denne oppgaven baserer seg på teori som handler om miljøterapi, utviklingstraumer, den tredelte hjernen, toleransevinduet, tilknytingsteori og traumebevisst omsorg for å kunne belyse problemstillingen. Denne oppgaven baserer seg på en litteraturstudie, der det er tatt utgangspunkt i kunnskap som allerede er etablert, til å analysere eksisterende forskning.
dc.description.abstractThe issue in this bachelor thesis is how social workers should use traumainformed care when dealing with children and youths with developmental trauma and problems with substance abuse. There are various reasons why children and youths have to live in an institution for a period of time. Sometimes their care situation or behaviour is seen as so serious that they need more specialized help than they can get from their primary caregivers. Traumainformed care (TBO) is an understanding framewrok that has become popular in recent years, and has been adopted in several child welfare institutions. The understanding framework aims to help children and youths who struggle with trauma from their upbringing. Developmental trauma is about a double stress relationship where the child is exposed to traumatic stress, at the same time as their primary care fails. In addition, some of them have a problematic relationship with drug use. The function of intoxication is multifarious, and it can ultimately replace the need to greate good relationships with other people. The social worker’s task is to create opportunities and facilitate children and youths to be able to work on their change and development. In their work, it will be important to facilitate the three basic pillars, which are security, relationship and regulation. This thesis is based on theory that dealt with environmental therapy, developmental trauma, the brain’s three parts, the window of tolerance, attatchment theory and trauma-aware care, in order to shed light on the issue. This thesis is based on a literature study, where the strarting point is knowledge that has already been established, to analyze existing research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTraumebevisst omsorg i barnevernsinstitusjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel