Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLukas, Martin Christian
dc.contributor.authorWisløff, Emil Wold
dc.date.accessioned2024-07-05T17:22:05Z
dc.date.available2024-07-05T17:22:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187574776:100269842
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138743
dc.description.abstractI 2019 ble Trondheim kåret til et senter for bærekraft av FNs Europeiske handelsforum, for å være et godt eksempel på hvordan man best kan utvikle byer i tråd med FNs 11. mål for bærekraftig utvikling: Bærekraftige byer og samfunn. Etter denne nominasjonen har Trondheim fortsatt arbeidet med å utvikle byen bærekraftig, med fokus på menneskets velvære. I en tid der bilens regjeringstid som det primære valget for transport kan ta slutt, er det interessant å se på hvordan alternative transportformer utvikles, vanligvis for å utgjøre et mer bærekraftig alternativ. Bærekraftig mobilitet blir et mer og mer omstridt tema, og reduksjon av biltrafikk er det Denne oppgaven vil gjøre en dybdeanalyse av plandokumenter for utviklingen av Trondheim by og mobilitetsnettverket. Mobilitetsstrategien, byutviklingsstrategien og kvalitetsprogrammet for utviklingen av Nyhavna skal legges til grunn for utredningen, og vil sammen med reisevaneundersøkelsen og kommunikasjonsstrategien for miljøpakken som supplementsmateriale bli grundig analysert. i en fortolkende innholdsdokumentanalyse. Disse rapportene vil bli diskutert i lys av teoriene om degrowth, fortetting og naturlig bevegelse for å svare på forskningsspørsmålene: Hvordan tilrettelegger fotgjengervennlige og bilreduksjons -tiltak i Trondheim for en overgang til mer bærekraftig mobilitet? Hvordan kan gange og andre bærekraftige transportformer bli konkurransedyktige med bilen for daglige reiser?
dc.description.abstractIn 2019, Trondheim was named a Centre of Excellence by the United Nations Economic Commerce of Europe, for being a good example of how to best develop cities in line with the 11th United Nations Sustainable Development goals: Sustainable Cities and Communities. Following this nomination, Trondheim has continued its efforts to develop the city sustainably, with the well-being of the people in mind. In a time where the reign of the car as the primary choice for transportation might come to an end, it is interesting to look at how alternative modes of transport is being developed, usually to pose a more sustainable alternative. Sustainable mobility is becoming a more and more disputed topic, and the reduction of car traffic is This thesis will do an in-depth analysis of planning documents for the development of the city of Trondheim and its mobility network. The mobility strategy, the city development strategy, and the quality program for the development of Nyhavna will act as the basis for the study, and will along with the travel habit survey and the communication strategy for the environment package as supplementing material, be thoroughly analysed in a interpretive content document analysis. These reports will be discussed in light of the theories of degrowth, densification and natural movement to answer the research questions: How does pedestrian friendly and car reduction initiatives in Trondheim accommodate for a transition into more sustainable mobility? How can walking and other sustainable modes of transport become competitive with the car for daily travels?
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTrondheim - The city for a future without the car as main method of transport
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel