Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReitan, Jorunn
dc.contributor.authorNæverdal, Ulrich
dc.date.accessioned2024-07-05T17:21:58Z
dc.date.available2024-07-05T17:21:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187609527:51799418
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138738
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker læreres kartbruk i undervisningen i geografifaget. Bakgrunnen for temaet er min egen fascinasjon for kart, samt mitt fremtidige arbeidsliv som geografilærer. Kart er et sentralt verktøy i geografifaget og blir flittig brukt av mange mennesker ukentlig. Problemstillingen lyder som følger: "Hvordan blir kart brukt i geografiundervisningen i videregående skole?”. For å svare på problemstillingen formulerte jeg fire forskningsspørsmål. For å få et godt innblikk i geografilæreres erfaringer og refleksjoner rundt deres eget kartbruk i undervisningen ble det valgt en kvalitativ tilnærming, nærmere bestemt kvalitative intervjuer. Utvalget består av fem geografilærere i Trøndelag. Gjennom å analysere dataene jeg fikk gjennom intervjuene opp mot teorien, har jeg forsøkt å finne ut hvordan lærere bruker kart i undervisningen. I tillegg forsøker jeg å få en forståelse for hvorfor de gjør det på den måten, og hvordan overgangen fra Kunnskapsløftet 2006 til Kunnskapsløftet 2020 har påvirket kartbruken deres undervisningen av geografifaget. Forskningsprosjektet viste at lærerne bruker kart kontinuerlig gjennom skoleåret, og at kartet brukes i alle emner i geografifaget. Både analoge og digitale kart blir brukt, men det er de digitale kartene lærerne bruker mest. Kart blir brukt i undervisningen på en sporadisk og systematisk måte. Den største fordelen med å bruke kart i undervisningen virker å være visualiseringen av geografiske fenomener og prosesser på en kort og konsis måte. Det er likevel slik at det er tidkrevende for lærerne å bruke kart i undervisningen, og kart kan virke overveldende på elevene, men det poengteres at de likevel aldri velger å ta bort kartet i undervisningen. De fleste informantene bruker kart mer i undervisningen under den gjeldende læreplanen, LK20, men samtlige poengterte at de ikke er sikre på hvorfor dette er tilfellet. Faktorer som trekkes inn er deres personlige utvikling som lærer, endrede kompetansemål og digitaliseringen av skolen.
dc.description.abstractThis master's thesis investigates teachers' use of maps when teaching the subject geography. The background for the topic is my own fascination with maps, as well as my future career as a geography teacher. Maps are a central tool in the field of geography and are widely used by many people on a weekly basis. The research question is as follows: "How are maps used in geography teaching in high school?". To answer this question, I formulated four research questions. To learn about geography teachers' experiences and reflections on their own use of maps in teaching geography, a qualitative approach was chosen, specifically qualitative interviews. The sample consists of five geography teachers in Trøndelag. By analyzing the data obtained through the interviews using the theory presented in the project, I have attempted to figure out how teachers use maps when teaching geography. Additionally, I try to understand why they do it the way they do, and how the transition from the Knowledge Promotion 2006 to the Knowledge Promotion 2020 has affected their use of maps when teaching geography. The research project showed that teachers use maps continuously throughout the school year, and that maps are used in all topics in geography. Both analog and digital maps are used, but digital maps are most frequently used by the teachers. Maps are used in teaching geography in a sporadic and systematic manner. The greatest advantage of using maps in teaching seems to be the visualization of geographic phenomena and processes in a short and concise manner. However, it is time-consuming for teachers to use maps when teaching, and maps can seem overwhelming to students, but it is emphasized that they never choose to remove the map from their teaching practices. Most informants use maps more in teaching under the current curriculum, LK20, but all emphasized that they were not sure why this is the case. Factors such as their personal development as teachers, changed competence goals, and the digitization of the school are all thought to contribute.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKart i geografifaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel