Fra en lineære til en sirkulær forretningsmodell: En casestudie av miljøoppgradering blant norske produsenter av friluftsklær
Abstract
De fleste industrier i dag produserer etter den tradisjonelle forretningsmodellen «kjøp-bruk og kast», også kalt den lineære modellen. I arbeidet mot en grønnere verden vil det i fremtiden bli vanskelig å produsere i henhold til den lineære modellen. Dagens tekstilindustri er en av industriene som følger den lineære forretningsmodellen. Denne industrien står for mellom 8-10% av våre klimagassutslipp og har også et enormt vannforbruk i sine produksjonsprosesser. Fokus på bærekraft vil i denne sammenheng være en viktig faktor på veien mot overgangen til en sirkulær forretningsmodell. Nye krav fra blant annet EU er en viktig driver i forbindelse med dette arbeidet.
Denne masteroppgaven har som mål å studere hvilke ulike drivere og barrierer norsk tekstilindustri står overfor, samt hvilke tiltak og strategier de benytter seg av i arbeidet mot en sirkulær forretningsmodell. Fokuset i oppgaven vil være på norske bedrifter som produserer friluftsklær. Studien er en kvalitativ casestudie basert på syv semi-strukturerte intervjuer samt teoretiske perspektiver om miljøoppgradering, globale verdikjeder, sirkulær økonomi, R-strategier samt teori om tekstilavfall.
Resultatene fra oppgaven viser at forbrukerne er en viktig driver for de norske bedriftene. Grunnen til dette er at fokuset på bærekraft i samfunnet i dag er stort, samt at kundene av den grunn har begynt å kreve flere bærekraftige produkter fra bedriftene. En annen viktig driver er nye krav fra enten staten i Norge eller gjennom EU. Grunnet den store belastningen tekstilindustrien påfører samfunnet vårt i dag, har det vært nødvendig for myndighetene å stille strengere krav til tekstilproduksjonen. Mine funn viser at driverne nevnt over også kan opptre som barrierer for bedriftene. Reparasjon, utleie og reduksjon av antall fabrikker er eksempler på funn av strategier og tiltak som ble gjort under analysen av det empiriske materialet. Dette viser at norske bedrifter som produserer friluftsklær, benytter seg av ulike strategier og blir påvirket av ulike drivere i arbeidet mot en sirkulær forretningsmodell. Most industries today produce according to the traditional "buy-use-and-throw" business model, also called the linear model. In the work towards a greener world, it can be difficult in the future to produce products according to the linear model. The textile industry today is one of the industries that follows the linear business model. This industry accounts for between 8-10% of our greenhouse gas emissions and has an enormous water consumption in its production processes. Focus on sustainability, in this context, will be an important factor on the way to the transition to a circular business model. New requirements from for example the EU, are an important driver in this context.
The aim of this master's thesis is to study the different drivers and barriers the Norwegian textile industry is facing, in addition to which measures and strategies they use in their work towards a circular business model. The focus in this thesis will be on Norwegian manufacturers producing outdoor clothing. The study is a qualitative case study based on seven semi-structured interviews as well as theoretical perspectives on environmental upgrading, global value chains, circular economy, R-strategies as well as theory on textile waste.
The results from my case study show that the consumers are important drivers for Norwegian manufacturers. The reason for this is that the focus on sustainability today is important, and that customers for that very reason have begun to demand more sustainable products from the manufacturers. Another important driver are important directions from either the government in Norway or from the EU. Due to the great impact the textile industry has on our society today, it has been necessary for the authorities to set more demanding directions for textile production. My findings show that the drivers mentioned above can also act as barriers for manufacturers. Repair, rental and reduction of the number of factories are examples of findings of strategies and measures that were made during the analysis of the empirical material. This shows that Norwegian manufacturers, that produce outdoor clothing, use different strategies and are influenced by different drivers in their work towards a circular business model.