Show simple item record

dc.contributor.advisorStørvold, Tore
dc.contributor.authorNess, Markus Johan Eilertsen
dc.date.accessioned2024-07-05T17:19:26Z
dc.date.available2024-07-05T17:19:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189713613:129283801
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138675
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet er så og si allmenn kunnskap i vår tid at vi står overfor en katastrofal klimakrise, og at vi mennesker har mye av skylden i det som skjer. Vår påvirkning har vært så drastisk, at det siden har kommet frem tanker som baserer seg på at vi som mennesker har ført jorden inn i en ny geologisk epoke. Denne epoken har fått navnet antropocen. Etter vi mennesker ble oppmerksomme på at vi har en enorm påvirkningskraft på miljøet, har det dukket opp miljøforkjempere i mange ulike felt. Økokritikken er et slikt felt, som ser nærmere på miljøforkjempere gjennom kunst og litteratur. Den ser på forholdet mellom mennesket og naturen, og kan brukes til å fortelle oss hvordan det er å leve i antropocen. Siden klimakrisen forbindes med noe veldig pessimistisk, blir det ofte speilet i økokritiske verk. Dette kan være i form av apokalyptikk, dystopi og dommedag. I teksten her skal jeg se nærmere på et eksempel på økokritikk i musikk. Jeg skal ta utgangspunkt i musikken til det australske psych-rock bandet King Gizzard & the Lizard Wizard. De har oppover årene utarbeidet en stor diskografi, hvor flere av verkene tar for seg en økokritisk tilnærming. De har samtidig utarbeidet et multimodalt nettverk av karakterer og tematikk på tvers av musikken deres, som sammen forteller oss en apokalyptisk historie om jordens uunngåelige død. Dette multimodale arbeidet har fått navnet Gizzverse. Jeg har valgt ut et hoved album, Fishing For Fishies (2019), som jeg skal analysere både musikalsk, tekstlig og visuelt.
dc.description.abstractIt is virtually common knowledge in our time that we are facing a catastrophic climate crisis, and the we humans have much of the blame for what is happening. Our influence has been so drastic, that thoughts have since emereged which are based on the fact that we humans have led the earth into a new geological epoch. This epoch has been named the anthropocene. After we humans became aware that we have had an enormous impact on the environment, environmentalists have appeared in many different fields. Ecocriticisim is one such field, which takes a closer look at environmentalists through art and literature. It studies the relationship between man and nature, and can be used to tell us what it is like to live in the anthropocene. Because the climate crisis is associated with something very pessimistic, is it often reflected in ecocritical works. This can be in the form of apocalypticism, dystopia and doomsday. In this text I will take a closer look at one example of ecocriticism in music. I will focus on the music of the australian psych-rock band King Gizzard & the Lizard Wizard. Over the years they have compiled a large discography, where several of the works deal with an ecocritical approach. They have at the same time made a multimodal network of characters and themes acorss their music, which together tell us an apocalyptic story about the earth's inevitable death. This multimodal work has been labeled the Gizzverse. I have chosen a main album, Fishing For Fishies (2019), which I will analyze both musically, lyrically and visually.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKing Gizzard & the Lizard Wizards Fishing For Fishies - Miljøapokalyptikk i et multimodalt narrativ
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record