Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRørtveit, Hilde Nymoen
dc.contributor.advisorRye, Ståle Angen
dc.contributor.authorGreen, Victor Westad
dc.date.accessioned2024-07-04T17:30:13Z
dc.date.available2024-07-04T17:30:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187574776:99415946
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138387
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOppgaven tar for seg muligheter i nærmiljøet ved nedlagt jernbane mellom Ranheim og Hommelvik. Utgangspunktet til oppgaven er en konsekvensutredningen for dobbeltspor Trondheim - Stjørdal utarbeidet av Norconsult for BaneNor, og delstrekningen Grillstad - Homla bru. I utredningen er det anbefalt trasealternativ D1, som er en langtunell mellom Ranheim og Hommelvik. Oppgaven tar videre for seg planprosessen, den politiske prosessen og en enkel gjennomgang av konsekvensutredningen, til prosjektet. Oppgaven inneholder et kapittel for Teori, Metode og Empiri, før den andre halvdelen kommer som en diskusjonsdel. Der presenteres konkrete tiltak og muligheter for et bedre nærmiljø, basert på den tidligere empirien. Mye av empirien er intervjuobjekter i ulike nyhetssaker som representerer beboerne og de som oppholder seg langs strekningen på en god måte. Mye av metodene er basert på informasjonshenting rundt kart, og mulighetene ved Vikhammer stasjon er et stort kapittel. Det som skiller oppgaven fra BaneNor sin konsekvensutredning er at min oppgave vurderer de prissatte- og ikke prissatte konsekvensene rundt nedlagt jernbanespor, mens konsekvensutredningen til BaneNor vurderer hvor dobbeltsporet skal bygges. Til slutt kommer en oppsummering og konklusjon som svarer på problemstillingen om hva som er mulighetene i nærmiljøet.
dc.description.abstractThe assignment deals with possibilities in the local environment of the disused railway between Ranheim and Hommelvik. The starting point for the thesis is an impact assessment for double track Trondheim - Stjørdal prepared by Norconsult for BaneNor, and the sub-section Grillstad - Homla bridge. In the report, route alternative D1 is recommended, which is a long tunnel between Ranheim and Hommelvik. The assignment further deals with the planning process, the political process and a simple review of the impact assessment for the project. The paper contains a chapter for Theory, Method and Empirics, before the second half comes as a discussion part. Concrete measures and opportunities for a better local environment are presented, based on the previous experience. Much of the empirical evidence is interview subjects in various news stories who represent the residents and those who stay along the stretch in a good way. Many of the methods are based on information retrieval around maps, and the possibilities at Vikhammer station are a large chapter. What distinguishes the assignment from BaneNor's impact assessment is that my assignment assesses the priced and non-priced consequences around a closed railway track, while BaneNor's impact assessment assesses where the double track should be built. Finally, there is a summary and conclusion that answers the question of what the possibilities are in the local environment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFremtidig jernbanetrase i Malvik
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel