Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGeary, Michael
dc.contributor.authorNijmeijer, Mariet Anna
dc.date.accessioned2024-07-04T17:28:29Z
dc.date.available2024-07-04T17:28:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189375972:37430798
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138324
dc.description.abstractUtvidelsen av den Europeiske Union er en streng, men rettferdig prosess som bygger på etablerte kriterier og omfattende policy-læring fra tidligere EU-utvidelser. Den såkalte «big bang»-utvidelsen i 2004, fulgt av Bulgaria og Romanias innlemmelse i 2007, og Kroatias tilslutning i 2013, har gitt verdifull læring som bidrar til å forbedre Unionens utvidelsespolitikk og støtte Vest-Balkans tilslutningsprosess. Derav setter denne oppgaven søkelys på policy-læring fra tidligere EU utvidelser mot øst, og hvordan denne læringen har formet tiltredelsesprosessen til Serbia. For å besvare problemstillingen tar oppgaven for seg erfaringsbasert policy-læring på tvers av tre politiske domener: økonomisk politikk, sosialpolitikk, samt demokrati- og rettspolitikk. Oppgaven konkluderer med at de langvarige konsekvensene av utfordringene nye EU- medlemsland har støtt på under tidligere østlige utvidelser, understreker betydningen av å prioritere demokratiske prinsipper i forhandlingene om Serbias tilslutning til EU. Analysen tar utgangspunkt i hvordan korrupsjon, rettsstatens kvalitet, og demokratiske standarder påvirket tidligere utvidelser. Derfor kjennetegnes Serbias tiltrædelsesprosess av strengere betingelser, som inkluderer omfattende overvåkning, implementering av foreløpige kriterier, og forebyggende samt korrigerende sanksjoner. Videre viser analysen at de politiske erfaringene fra langvarige økonomiske og sosiale utfordringer, spesielt høye arbeidsledighetsrater og lav økonomisk konvergens i tidligere utvidelser, nødvendiggjør en mer gradvis integrering av utvalgte EU-policies i Serbias utvidelsesprosess.
dc.description.abstractEU enlargement is a rigorous but equitable process based on established criteria supplemented by a rich background of policy lessons learned from past experiences. The so-called “big bang” enlargement in 2004, followed by the accession of Bulgaria and Romania in 2007, and Croatia in 2013, offer such valuable lessons that allow to better support the efforts to strengthen the Union's enlargement policy, and to move forward with the accession process of the Western Balkans. Thus, this thesis analyses the policy lessons learned from past Eastern enlargements, and how they are shaping the pre- accession process of Serbia. To address the research question, the thesis relies on an evidence-based policy-learning across three policy domains: the economic and monetary policy, social policy and employment, and the rule of law policy. The thesis concludes that the longer-term nature of the challenges faced by the new Member States, that integrated the EU during previous Eastern enlargements, underline the need to reaffirm the strong focus on the principle of "fundamentals first" in the context of Serbia’s accession process. Building on the consequences of corruption in the public administrations, weak democracies, and lack of rule of law in previous Eastern enlargements, Serbia’s accession process is and must be characterised by more rigorous conditionalities. This has manifested through more extensive monitoring, the introduction of interim benchmarks, and preventive and remedial sanctions. Finally, the analysis finds that the policy lessons from persistent economic and social challenges, notably high unemployment rates and low economic convergence in past Eastern enlargements, have resulted in a necessity for a more gradual integration into selected EU policies in the context of the Serbian pre-accession process.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSerbia ́s Road to EU Membership: Policy lessons from two decades of Eastern Enlargements
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel