Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorEidem, Camilla Kristine
dc.date.accessioned2024-07-04T17:28:18Z
dc.date.available2024-07-04T17:28:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:90146649
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138319
dc.description.abstractBarn og unges rett til medvirkning er nedfelt i både nasjonale og internasjonale lovverk og forskrifter, og barnevernsarbeideren skal garantere at barn og unge får uttrykke seg fritt i alle forholdene som berører dem (Barnekonvensjonen, 1989, art. 12). Likevel er det mye som tilsier at dette ikke alltid er en realitet i praksis. I Norges offentlige utredning (NOU) vises det til at det «foreligger tydelig dokumentasjon på at barns rett til medvirkning ikke blir ivaretatt godt nok, selv om barna har tydelige rettigheter i lovverket» (NOU 2023: 7, s. 15). Når det gjelder barnevernstjenesten sin undersøkelse, vises det til at barn og unge ikke blir godt nok involvert i denne. Gjennom utdanningen har det vært stort fokus på hvordan vi som kommende barnevernspedagoger kommuniserer med barn og unge i sårbare livssituasjoner. Å inneha gode ferdigheter knyttet til dette, kan legge grunnlaget for å skape trygge og gode relasjoner med barn og unge som jeg skal hjelpe. Med bakgrunn i overnevnte, ble valg av tema satt til barns rett til medvirkning med fokus på barnevernsarbeiderens kommunikasjonsforståelse og relasjonskompetanse. Bacheloroppgaven er en litteraturstudie, som tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan barnevernsarbeideren legge til rette for at barn og unge får delta og medvirke i barnevernstjenesten sin undersøkelse?» Det jeg setter søkelys på i oppgavens drøftingsdel er to overordnede tema: Hva preger barn og unges opplevelse av medvirkning? Og hvordan kan barnevernsarbeideren tilrettelegge for medvirkning i undersøkelsen? Det er underkategorier som tar utgangspunkt i barnevernsarbeiderens syn, holdninger, egenskaper og kvaliteter, samt den enkeltes kommunikasjonsforståelse og relasjonskompetanse i samtalesituasjoner med barn og unge. Videre er det undertema som omhandler barnevernsarbeiderens bevissthet rundt overnevnte, som igjen knytter seg til hvordan den enkelte barnevernsarbeider kan tilrettelegge for barn og unges medvirkning og deltakelse i barnevernstjenesten sin undersøkelse.
dc.description.abstractChildren and young people's right to participate is enshrined in both national and international legislation and regulations, and the child welfare worker must guarantee that children can express themselves freely in all situations that affect them (Children's Convention, 1989, art. 12). Nevertheless, there are many indications that this is not always a reality in practice. In Norway's public inquiry (NOU) it is indicated that there is "clear documentation that children's right to participation is not taken care of well enough, even though children have clear rights in the legislation" (NOU 2023: 7, p. 15). When it comes to the child welfare service's research phase, it appears that children and are not sufficiently involved in it. Throughout the education, there has been a great focus on how we, as future child welfare educators, communicate with children and young people in vulnerable life situations. Possessing good skills related to this can lay the foundation for creating safe and good relationships with children whom I will help. Based on the above, the choice of theme was set to children's right to participate with a focus on the child welfare worker's understanding of communication and relational skills. The bachelor's thesis is a literature study, which is based on the issue: "How can the child welfare worker facilitate children and young people to participate in the child welfare service's research phase?" What I focus on in the discussion part of the thesis are two overarching themes: What characterizes children and young people's experience of participation? And how can the child welfare worker facilitate participation? There are subcategories that take as a starting point the child welfare worker's views, attitudes, characteristics, and qualities, as well as the individual's understanding of communication and relational skills in conversational situations with children and young people. Furthermore, there is a sub-theme which deals with the child welfare worker's awareness of the above, which in turn is linked to how the individual child welfare worker can facilitate children's and young people's involvement and participation in the child welfare service's research phase.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleÅ tilrettelegge for barn og unges medvirkning i barnevernstjenesten sin undersøkelse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel