Show simple item record

dc.contributor.advisorJuul, Randi Lise
dc.contributor.authorStorflor, Stein Arne
dc.date.accessioned2024-07-04T17:28:16Z
dc.date.available2024-07-04T17:28:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:95865573
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138318
dc.description.abstractTema for oppgaven er forebygging av generasjonsoverføring av omsorgssvikt og mishandling. Forskning viser til at omsorgssvikt og mishandling kan overføres fra en generasjon til en annen, og at dette kan få flere uheldige konsekvenser for barn. En trygg tilknytning til omsorgspersoner kan være avgjørende for barns videre samspill i felleskapet. Miljøet eller omstendigheten barn vokser opp i vil også være en avgjørende forutsetning for deres trivsel og sosiale fungering. Oppgaven vil belyse hvordan anerkjennelsesteorien til Axel Honneth kan bidra til å forebygge skjevutvikling. Her vil barns selvtillit, selvrespekt og selvfølelse bli sentral for å drøfte oppgavens problemstilling og utfordringer knyttet til denne. Hvordan barn kan oppnå sosial kompetanse, føle seg godtatt og kjenne at deres bidrag til felleskapet er verdifullt og anerkjent kan være nøkkelfaktorer når det kommer til å forebygge risiko for videreføring av omsorgssvikt og mishandling. Omsorgssvikt og mishandling er et globalt problem som kan føre til flere utfordringer for barn og unge. Psykisk uhelse, utenforskap, lav inntekt og manglende utdanning er eksempler på noen av disse ulempene. I arbeidet med å forbygge slike forhold og redusere ulikheter i samfunnet, vil det være avgjørende å avdekke risikofaktorer knyttet til disse barnas omsorgssituasjoner. Det kan også være avgjørende at ulike arenaer i barns liv innehar kompetansen og viljen til å finne løsninger sammen. I den forbindelse vil tverrfaglig samarbeid og prioritering av forebyggende arbeid på systemnivå bli aktuelt. Universelle løsninger for å forebygge all omsorgssvikt og mishandling kan likevel være lite realistisk, fagpersoner må utøve skjønn i møte med hvert enkelt barn, og legge til rette for at tiltak tilpasses og treffer ulike behov for hjelp. Honneths anerkjennelsesteori kan gi en praktisk tilnærming på hvordan hjelpeapparatet kan legge til rette for og motarbeide omsorgssvikt og mishandling, samt forklare hvilke behov som bør dekkes for å unngå dette.
dc.description.abstractThe topic for the assignment is prevention of intergenerational transmission of neglect and abuse. Research indicates that neglect and abuse can be transmitted from one generation to another, with several adverse consequences for children. A secure attachment to caregivers can be crucial for children’s continued interaction within the community. The environment or circumstances in which children grow up will also be crucial for their well-being and social functioning. The assignment will examine how Axel Honneth’s theory of recognition can help prevent risk factors. Here, children’s self-confidence, self-respect, and self-esteem will be central to discussing the assignment’s issue topic. How children can achieve social competence, feel accepted, and perceive their contribution to the community as valuable and recognized may be key factors in preventing the risk of neglect and abuse in the next generation. Neglect and abuse are global issues that can lead to several challenges for children. Mental health problems, social exclusion, low income, and lack of education are examples of some of these disadvantages. In efforts to prevent such situations and reduce inequalities in society, it will be crucial to uncover risk factors associated with these children’s caregiving situations. It may also be crucial for various arenas in children’s lives to possess the competence and willingness to find solutions together. In this context, interdisciplinary cooperation and prioritization of preventive work at a system level will be relevant. However, universal solutions to prevent all neglect and abuse may still be unrealistic, professionals must exercise discretion when dealing with each individual child and ensure that interventions are tailored to and meet various needs for assistance. Honneth’s theory of recognition can provide a practical approach to how the welfare system can facilitate and counteract neglect and abuse, as well as explain the needs that must be met to avoid these issues.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForebygging av generasjonsoverføringer av omsorgssvikt og mishandling
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record