Show simple item record

dc.contributor.advisorPage, Alexander Gamst
dc.contributor.authorSemb, Julie Horn
dc.date.accessioned2024-07-04T17:28:12Z
dc.date.available2024-07-04T17:28:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581186:98486196
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138315
dc.description.abstractTema for denne bacheloroppgaven er arbeidsinkludering av personer med psykisk utviklingshemming. Politiske mål om høy arbeidsdeltakelse og lav arbeidsledighet har lenge stått sentralt i norsk arbeids- og velferdspolitikk. De siste tiårene har det også blitt presentert tydelige målsettinger om økt arbeidsdeltakelse blant personer med psykisk utviklingshemming. Til tross for dette viser forskning at denne gruppen fortsatt er lite inkludert i arbeidslivet, og at de møter store barrierer når det kommer til arbeidsdeltakelse. Dette er i strid med gruppens lovfestede rett til å delta i arbeid på lik linje med andre. Med utgangspunkt i eksisterende kunnskap og forskning diskuteres problemstillingen: «Hva skal til for å lykkes med å få flere personer med psykisk utviklingshemming ut i arbeid?» Problemstillingen spesifiseres gjennom følgende underspørsmål: «Hvilke barrierer møter personer med psykisk utviklingshemming ved inngangen til arbeidslivet, og hva skal til for å bryte disse barrierene?» I oppgaven identifiseres en rekke ulike faktorer som kan se ut til å hemme økt arbeidsdeltakelse for personer med psykisk utviklingshemming. Oppsummert er hovedfunnene at forhold som er av betydning for gruppens arbeidsdeltakelse er knyttet til gruppens opplæringstilbud, retningslinjer som legger føringer for innvilgelse av uføretrygd, praksis og holdninger i Nav samt budsjettet i det arbeidsrettede tiltaket VTA. Med utgangspunkt i dette drøftes ulike tiltak som kan bidra til å skape et mer inkluderende arbeidsmarked. Disse tiltakene innebærer et forbedret opplæringstilbud, tilrettelagte tilbud i høyere utdanning, endringer i retningslinjene for innvilgelse av uføretrygd, endringer i Navs praksis og investeringer i VTA.
dc.description.abstractThe main theme of this bachelor’s thesis is work inclusion of people with intellectual disabilities. A high rate of labor force participation and a low rate of unemployment have been important goals in the Norwegian labor and welfare policy for a long time. In recent decades, clear political goals regarding an increased labor force participation among individuals with intellectual disabilities have also been presented. Despite this, research indicates that this group still remains underrepresented in the labor force and faces significant barriers when it comes to employment. This is a violation to the group’s legally mandated right to participate in the labor market on an equal basis with others. Based on existing knowledge and research, the following problem statement is discussed: “What will it take to succeed in increasing the rate of labor force participation among individuals with intellectual disabilities?” The problem statement is specified through the following sub-question: “What barriers do individuals with intellectual disabilities encounter when it comes to employment, and what will it take to break these barriers?” This thesis identifies a number of factors that may hinder an increased rate of labor force participation for individuals with intellectual disabilities. In summary, the main findings are that factors that are of significance to the group’s participation are related to the group’s education programs, guidelines for the granting of disability benefits, practices and attitudes in Nav, and the budget in the labor market program “permanent adapted work”. Based on these factors, various measures that can contribute to creating a more inclusive labor market are discussed. These measures involve improved education programs, adapted programs in higher education, changes in the guidelines for the granting of disability benefits, changes in Nav’s practice and investments in “permanent adapted work”.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleArbeidsinkludering av personer med psykisk utviklingshemming
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record