Sammen for å skape et godt og trygt psykososialt skolemiljø.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138314Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1366]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie som baserer seg på eksisterende empiri på et bestemt området. Jeg har fokusert på viktigheten av sosialfaglig kompetanse i skolen for å skape et godt og trygt psykososialt skolemiljø, samt forebygge mobbing. Derfor ønsket jeg å undersøke «hvordan sosialfaglig kompetanse i skolen kan bidra til forebyggende arbeid mot mobbing i skolen?». Forskning viser at det har vært en økning i mobbing i skolen de siste årene, og at det er økning i alle former for mobbing. Samtidig som mobbingen og uro i skoler øker, øker også arbeidsoppgaven til lærerne. Dette fører til at flere lærere ønsker å slutte i jobben, fordi arbeidet blir mer krevende. I tillegg må lærere gjøre andre arbeidsoppgaver enn bare de tradisjonelle læreroppgaver. Rapporter og forskning understreker at lærere trenger et lag rundt seg, slik at de kan få tiden tilbake til å faktisk være lærere, og gjennomføre oppgaver som de har faglig forutsetninger for. En sosialpedagog har faglige forutsetninger til å jobbe med forebygging og endrings arbeid. I denne oppgaven har jeg sett på forskning i lys av teorier som relasjonskompetansen og hode, hjerte og hender, og det felles tredje for å belyse min problemstilling. This bachelor thesis is a literature study based on existing empirical research in a specific area. I have focused on the importance of social work competence in school to create a healthy and safe psychosocial environment, and to prevent bullying in school. Therefore, I wanted to research “how social work competence in schools can contribute to preventive work against bullying in schools?”Research shows that there has been an increase in bullying in schools in recent years, and that there is an increase in all forms of bullying. As bullying and disruption in schools increase, so do the tasks for teachers. This leads to teachers want to quit their jobs because the work becomes more demanding. Additionally, teachers have to perform tasks other than their traditional teaching duties. Reports and research emphasize that teachers need a support system around them, so that they can get the time back to actually be teachers and carry out tasks for which they are professionally qualified. A social worker has the professional qualifications to work with prevention and changes. In this thesis, I have looked at research in light of theories such as relational competence and the theory about “head, hands, and heart”. Additionally, I used a Danish theory to investigate my research question.