Show simple item record

dc.contributor.advisorAgerup, Tea
dc.contributor.authorAmundsen, Irja-ivarny Selstad
dc.date.accessioned2024-07-04T17:28:08Z
dc.date.available2024-07-04T17:28:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:89104345
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138312
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBarns seksualitet er et omfattende tema som i dagens samfunn kan være tabu og vanskelig å snakke om. Det kan være utfordrende for voksne å gjøre en vurdering på hva som er normal seksuell atferd hos barn og hva som er mer problematisk og skadelig atferd. Barn som utvikler en skadelig seksuell atferd, utøver seksuelle handlinger som kan være skadelige for barnet selv og andre. Med årene har det kommet tydeligere fram gjennom ny kunnskap at barn som utfører seksuelle overgrep mot andre barn er noe som skjer mye oftere enn hva man var klar over. Det vises også at seksuelle overgrep mellom barn kan være like så skadelige som når et barn blir utsatt for overgrep fra en voksen. Ved bruk av relevant forskning og litteratur har jeg har forsøkt å finne ut hva skadelig seksuell atferd er, og hvordan voksne kan møte barn i samtaler rundt seksualiteten. Jeg har også sett på hvilke behandlingstilbud vi har i Norge for dem som sliter med skadelig seksuell atferd. Den forskningen jeg har kommet over har som fellestrekk at fagfolk kjenner på en usikkerhet når det kommer til barns seksualitet. De er usikre på hvordan de kan møte disse barna som uttrykker skadelig seksuell atferd på en god nok måte. Det er viktig med trygge, stabile voksne som evner å skape tillit og relasjon til de barna de møter på. De voksne som tør å ta vanskelige samtaler er essensielle i møte med barn og unge som utøver skadelig seksuell atferd. Voksne må klare å se hva som ligger til grunn bak barns skadelige handlinger for å kunne gi dem den hjelpen de trenger. Det er også viktig å være kjent med seg selv og sine grenser, og vite når barn kan ha behov for noen med større kompetanse enn deg selv.
dc.description.abstractChildren`s sexuality is a comprehensive topic that can be taboo and difficult to discuss in today’s society. It can be challenging for adults to assess what constitutes normal sexual behavior in children and what is more problematic and harmful behavior. Children who develop harmful sexual behavior engage in sexual acts that can be harmful to the child themselves and others. Over the years, it has become increasingly clear through new research that children perpetrating sexual abuse against other children occurs much more often than previously understood. It is also evident that sexual abuse among children can cause the same harm as when a child is abused by an adult. Through relevant research and literature, I have attempted to understand what harmful sexual behavior is and how adults can engage in conversations with children about sexuality. I have also looked at the treatment options available in Norway for those struggling with harmful sexual behavior. The common thread in the research material I have encountered is that professionals feel uncertain when it comes to children’s sexuality. They are unsure how to effectively engage with these children that are expressing such harmful sexual behavior. It is important to have safe and stable adults who can build trusting relationships with the children they encounter. Adults who are willing and able to have difficult conversations are essential when interacting with children and young people engaging in harmful sexual behavior. The Professionals must be able to understand the underlying reasons behind children’s harmful actions to provide them with the help they need. It is also important to be self-aware, know your limits, and recognize when children may need someone with greater expertise than yourself. .
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNår barns seksuelle atferd blir skadelig
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record