dc.description.abstract | I denne masteroppgaven utforsker jeg fenomenet salg og kjøp av seksuelt innhold på nett i lys
av norske unge jenters erfaringer og perspektiver. Kvalitative dybdeintervjuer med åtte unge
jenter mellom 16 og 20 år har gitt innsikt i årsaker til å selge og kjøpe seksuelt innhold på nett,
i salg av seksuelt innhold på nett som arbeid, og i relasjonen mellom selger og kjøper. Gjennom
teoretiske perspektiver på arbeid, senmodernitet, overvåkningskapitalisme, og
kommodifisering av kropp og intimitet gir forskningen innsikt i samfunnsforankrede
beveggrunner bak de unge jentenes individuelle erfaringer og perspektiver.
Analysen viser at en overordnet ambivalens til fenomenet rammer inn synspunkter på salg og
kjøp av seksuelt innhold på nett. Virksomheten forbindes med risiko og negative konsekvenser,
parallelt med at det i kontrast anses som et uttrykk for rasjonalitet og opportunisme.
Rasjonalisering av salget spesifikt kommer til uttrykk i et narrativ om et «drømmeliv», som
innebærer at salg av seksuelt innhold på nett promoteres i sosiale medier som et lettvint arbeid
og en rask vei til en materielt luksuriøs livsstil. Analysen viser videre at dette narrativet dreier
fokuset vekk fra de mindre synlige konsekvensene av salg av seksuelt innhold på nett, som
innebærer emosjonell belastning.
Forskningen konkluderer med at fenomenet kan forstås som et uttrykk for det senmoderne
akselerasjonssamfunnets krav til selvoptimalisering, som i kombinasjon med økende
digitalisering av menneskers intime liv preger unges tilværelse og identitetsdannelse. Videre
konkluderer forskningen med at den anonymiserte relasjonen mellom selger og kjøper fører til
gjensidig produksjon og reproduksjon av forestillinger om hvem selger og kjøper er. Overordnet
er fenomenet et uttrykk for at etablerte arbeidsforståelser utfordres og utvides gjennom at
markedslogikk og individualisering i økende grad rammer inn menneskers sosiale liv. | |
dc.description.abstract | In this master's thesis, I explore the phenomenon of selling and buying sexual content online in
light of the experiences and perspectives of young Norwegian girls. Qualitative in-depth
interviews with eight young girls between the ages of 16 and 20 have provided insights into the
reasons for selling and buying sexual content online, the sale of sexual content online as a type
of work, and the relationship between seller and buyer. Through theoretical perspectives on
labour, late modernity, surveillance capitalism, and the commodification of bodies and
intimacy, the research provides insight into the socially grounded motivations behind the young
girls' individual experiences and perspectives.
The analysis shows that an overarching ambivalence towards the phenomenon frames views on
the sale and purchase of sexual content online. The activity is associated with risks and negative
consequences, while also being seen, in contrast, as an expression of rationality and
opportunism. The rationalization of the sale, specifically, is expressed through a narrative about
a "dream life" promoted through social media, which entails selling sexual content online as an
easy job and a quick path to achieving a materially luxurious lifestyle. The analysis also shows
that this narrative shifts the focus away from the less visible consequences of selling sexual
content online, which involve emotional strain on the seller.
The research concludes that the phenomenon can be understood as an expression of the late
modern acceleration society's demands for self-optimization, which, combined with the
increasing digitalization of people's intimate lives, shapes young people's reality and identity
formation. Furthermore, the research concludes that the anonymized relationship between seller
and buyer leads to mutual production and reproduction of notions about who the seller and
buyer are. Overall, the phenomenon is an expression of established understandings of work
being challenged and expanded as market logic and individualization increasingly frame
people's social lives. | |