Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTøndel, Gunhild
dc.contributor.authorWillassen, Thea B.
dc.date.accessioned2024-07-04T17:27:55Z
dc.date.available2024-07-04T17:27:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:228766980:37768140
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138304
dc.description.abstractI denne masteroppgaven utforsker jeg fenomenet salg og kjøp av seksuelt innhold på nett i lys av norske unge jenters erfaringer og perspektiver. Kvalitative dybdeintervjuer med åtte unge jenter mellom 16 og 20 år har gitt innsikt i årsaker til å selge og kjøpe seksuelt innhold på nett, i salg av seksuelt innhold på nett som arbeid, og i relasjonen mellom selger og kjøper. Gjennom teoretiske perspektiver på arbeid, senmodernitet, overvåkningskapitalisme, og kommodifisering av kropp og intimitet gir forskningen innsikt i samfunnsforankrede beveggrunner bak de unge jentenes individuelle erfaringer og perspektiver. Analysen viser at en overordnet ambivalens til fenomenet rammer inn synspunkter på salg og kjøp av seksuelt innhold på nett. Virksomheten forbindes med risiko og negative konsekvenser, parallelt med at det i kontrast anses som et uttrykk for rasjonalitet og opportunisme. Rasjonalisering av salget spesifikt kommer til uttrykk i et narrativ om et «drømmeliv», som innebærer at salg av seksuelt innhold på nett promoteres i sosiale medier som et lettvint arbeid og en rask vei til en materielt luksuriøs livsstil. Analysen viser videre at dette narrativet dreier fokuset vekk fra de mindre synlige konsekvensene av salg av seksuelt innhold på nett, som innebærer emosjonell belastning. Forskningen konkluderer med at fenomenet kan forstås som et uttrykk for det senmoderne akselerasjonssamfunnets krav til selvoptimalisering, som i kombinasjon med økende digitalisering av menneskers intime liv preger unges tilværelse og identitetsdannelse. Videre konkluderer forskningen med at den anonymiserte relasjonen mellom selger og kjøper fører til gjensidig produksjon og reproduksjon av forestillinger om hvem selger og kjøper er. Overordnet er fenomenet et uttrykk for at etablerte arbeidsforståelser utfordres og utvides gjennom at markedslogikk og individualisering i økende grad rammer inn menneskers sosiale liv.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I explore the phenomenon of selling and buying sexual content online in light of the experiences and perspectives of young Norwegian girls. Qualitative in-depth interviews with eight young girls between the ages of 16 and 20 have provided insights into the reasons for selling and buying sexual content online, the sale of sexual content online as a type of work, and the relationship between seller and buyer. Through theoretical perspectives on labour, late modernity, surveillance capitalism, and the commodification of bodies and intimacy, the research provides insight into the socially grounded motivations behind the young girls' individual experiences and perspectives. The analysis shows that an overarching ambivalence towards the phenomenon frames views on the sale and purchase of sexual content online. The activity is associated with risks and negative consequences, while also being seen, in contrast, as an expression of rationality and opportunism. The rationalization of the sale, specifically, is expressed through a narrative about a "dream life" promoted through social media, which entails selling sexual content online as an easy job and a quick path to achieving a materially luxurious lifestyle. The analysis also shows that this narrative shifts the focus away from the less visible consequences of selling sexual content online, which involve emotional strain on the seller. The research concludes that the phenomenon can be understood as an expression of the late modern acceleration society's demands for self-optimization, which, combined with the increasing digitalization of people's intimate lives, shapes young people's reality and identity formation. Furthermore, the research concludes that the anonymized relationship between seller and buyer leads to mutual production and reproduction of notions about who the seller and buyer are. Overall, the phenomenon is an expression of established understandings of work being challenged and expanded as market logic and individualization increasingly frame people's social lives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIdeen om et drømmeliv - en kvalitativ studie av unge jenters perspektiver på kjøp og salg av seksuelt innhold på nett
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel