Simulering av kraftsystem på skip
Description
Full text not available
Abstract
Prosjektet tar utgangspunkt i behovet for økt bærekraft innen den maritime sektoren, med fokus på å sikre langvarig drift av fartøy med minimalt vedlikehold. Innovasjon og teknologi som forutsier feil og vedlikeholdsbehov er avgjørende for å redusere miljøbelastning, kostnader og for å forlenge utstyrets levetid.
Målet med prosjektet er å utvikle en grafisk simulator for kraftfordelingssystem på skip. Simulatoren skal vise kraftfordeling i sanntid og systemrespons på dynamiske belastningsendringer.
Simuleringen viser at lukkede busskonfigurasjoner er mest brukt, hvor generator 1 og 2 er mest aktive og dermed trenger mer vedlikehold. Batteristyring gjennom "peak shaving" har vist seg effektiv for å håndtere effekttopper og optimalisere energiforbruk. Den grafiske simulatoren er et verdifullt verktøy for å forstå og optimalisere kraftfordelingen ombord
Simuleringen har vært nyttig for å forstå og optimalisere kraftfordeling, og understreker viktigheten av riktig vedlikehold og batteristyring. Den grafiske simulatoren forenkler visualiseringen av komplekse systeminteraksjoner og identifiserer forbedringsområder.
Prosjektet har vist at en grafisk simulator for kraftfordeling kan forbedre forståelsen og optimaliseringen av kraftfordelingssystemer på skip. Fremtidig arbeid bør fokusere på mer realistiske lastmodeller, forbedret brukergrensesnitt og integrering av maskinvare for sanntidsstyring. The project is based on the need for increased sustainability within the maritime sector, focusing on ensuring long-term operation of vessels with minimal maintenance. Innovation and technology that predict failures and maintenance needs are crucial for reducing environmental impact, and costs, as well as for extending equipment lifespan.
The goal of the project is to develop a graphical simulator for power distribution systems on ships. The simulator will display real-time power distribution and system response to dynamic load changes.
The simulation shows that closed bus configurations are most commonly used, with generators 1 and 2 being the most active and thus requiring more maintenance. Battery management through peak shaving has proven effective in handling power peaks and optimizing energy consumption. The graphical simulator is a valuable tool for understanding and optimizing onboard power distribution.
The simulation has been useful for understanding and optimizing power distribution, emphasizing the importance of proper maintenance and battery management. The graphical simulator simplifies the visualization of complex system interactions and identifies areas for improvement.
The project has demonstrated that a graphical simulator for power distribution can improve the understanding and optimization of power distribution systems on ships. Future work should focus on more realistic load models, improved user interfaces and integration of hardware for real-time control.