Hvordan tilstedeværelsen- eller mangelen på universell utforming på barneskolen påvirker aktivitet og deltakelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138243Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tittel: Hvordan tilstedeværelsen- eller mangelen på universell utforming på barneskolen påvirker aktivitet og deltakelse.Undertittel: En kvalitativ studie på hemmende og fremmende faktorer for elever med individuelle fysiske-, kognitive- og/eller sensoriske utfordringer i skolehverdagen. Hensikt: Gjennom den Transaksjonelle Modellen for Aktivitet og Aktivitetsmessige rettigheter, tar denne oppgaven sikte på å belyse omgivelsesskapte hindringer for deltakelse blant elever med fysiske, kognitive og/eller sensoriske utfordringer på barneskolen.Problemstilling: Hvordan tilstedeværelsen- eller mangelen på universell utforming på barnetrinnet påvirker aktivitet og deltakelse for barn med individuelle fysiske-, kognitive- og/eller sensoriske utfordringer i skolehverdagen. Metode: Gjennom kvalitative, semistrukturerte intervjuer belyses sentrale områder som økonomi, fysiske og sosiale omgivelsesmessige elementer. Dette sett i lys av retten til aktivitet og deltakelse. Funn: Hovedfunnene i oppgaven deles opp i fire deler: “Fysiske omgivelser til hinder for aktivitet og deltakelse”, “Sosiale omgivelsers påvirkning på aktivitet og deltakelse”, “Økonomi” og “Hvordan jobbes det systematisk med å tilrettelegge for en mer universelt utformet skole”. Resultatene antyder en sammenheng mellom elevers grad av deltakelse og tilstedeværelsen av fysiske-, sosiale-, og geopolitiske elementer. Disse elementene antydes å være viktige betraktninger å forholde seg til i utbredelsen av en universelt utformet skole. Vi vil rette en spesiell takk til vår veileder Eli Langørgen for godt samarbeid og gode faglige innspill gjennom denne prosessen, samt informantene for informative erfaringer og betraktninger.