Universell utforming av barneskoler
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138242Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Universell utforming handler om å tilrettelegge omgivelsene for at samfunnet skal være brukervennlig for alle. Det eksisterer mange regler og krav, blant annet TEK17, som legger rammer og føringer for hvordan samfunnet bygger nye offentlige bygg. Vi ser likevel flere utfordringer med å rehabilitere de eldre skolene opp mot dagens krav i henhold til TEK17. Politiske føringer og økonomi spiller en stor rolle i oppgraderingen av eldre skolebygg. Hensikten med dette studiet er å undersøke hvilke forskjeller det er på tilgjengeligheten for barn med nedsatt bevegelsesfunksjon i nyere skolebygg opp mot eldre skolebygg. I tillegg undersøker studiet hvordan tilgjengeligheten kan påvirke muligheten for deltakelse i aktivi-tet, hovedsakelig sett i konteksten av en undervisningssituasjon. Det ble gjennomført struk-turerte observasjoner, basert på et standardisert kartleggingsverktøy, på 4 utvalgte skoler. Dataene ble så analysert med inspirasjon i tematisk analyse. Resultatet viser at det er tyde-lige forskjeller i utførelsen av universell utforming basert på hvilke årstall skolene er bygget. Vi observerte også forskjeller knyttet til hvor mye som er gjort i ettertid for å forbedre og endre på de fysiske omgivelsene for å imøtekomme dagens krav og regler. Dette betyr i praksis at det er flere områder av skolebygg som per dags dato ikke er tilrettelagt for delta-kelse og fremkommelighet i undervisningssituasjoner for barn med nedsatt bevegelses-funksjon. En mulig konsekvens av for lite tilrettelegging i nærskolen for disse barna er at de muligens må gå på en annen skole. Det kan føre til at barnet ikke får samme tilhørighet til andre barn i nærområdet, noe som også påvirker opplevelsen, utførelsen og deltagelsen i aktiviteter på fritiden.