Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJuberg, Ida
dc.contributor.authorTøften, Frida Aunøien
dc.contributor.authorOlaisen, Christina Hammer
dc.date.accessioned2024-07-04T17:25:36Z
dc.date.available2024-07-04T17:25:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187444384:223020361
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138240
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTittel: Familiens hverdagsliv med barn som har habiliteringsbehov Hensikt: Hensikten med denne bachelor-oppgaven er å se på hvilke faktorer i aktiviteter som blir påvirket i hverdagslivet hos familier som har barn med habiliteringsbehov. Oppgaven ønsker å belyse hvilke elementer i TMA som påvirker hverdagslivet gjennom å se på aktivitetsutførelse, aktivitetsopplevelse og deltakelse. Problemstilling: Hvilke faktorer er fremmende og hemmende i hverdagslivet hos familier som har barn med habiliteringsbehov? Teori: Det teoretiske grunnlaget for oppgaven er basert på den Transaksjonelle modellen for aktivitet, som er Fisher og Marterella (2019) sin fremstilling av hvordan ergoterapeuter forstår kompleksiteten av aktivitet. Aktivitetsutførelse, aktivitetsopplevelse og deltakelse vil bli belyst gjennom ulike situasjonelle elementer, gjennom et holistisk perspektiv. Metode: Denne oppgaven er en kvalitativ studie, hvor det har blitt gjennomført dybdeintervju for å samle informasjon. Det endte med fire digitale intervju som ble brukt til å besvare problemstillingen. Konklusjon: Studien viser at aktiviteter i dagliglivet hos familier med barn som har habiliteringsbehov kan bli påvirket og endret grunnet manglende tilrettelegging og koordinering mellom helsetjenester. Familier opplever at de må være fleksible, i tilfelle det oppstår uforutsette hendelser som krever oppmerksomhet. For familien kan barnas omsorgsbehov kreve mye tid og ressurser, hvor noen aktiviteter bortprioriteres, og egne behov tilsidesettes. Sosiale relasjoner og nærfamilie kan oppleves som støttende og avlastende, som kan muliggjøre økt deltakelse i andre aktiviteter. Nøkkelord: Hverdagsliv, Familie, Barn, Habiliteringsbehov, Aktivitet, Deltakelse
dc.description.abstractTitle: Everyday Life of Families with Children with habilitation Needs Purpose: The purpose of this bachelor's thesis is to examine the factors affecting activities in the everyday life of families with children with habilitation needs. The thesis aims to shed light on the elements of the Transactional Model of Occupation that influence everyday life by considering activity performance, activity experience, and participation. Research Question: What factors are promoting and inhibiting in the everyday life of families with children with rehabilitation needs? Theory: The theoretical framework of the thesis is based on the Transactional Model of Occupation, as presented by Fisher and Marterella (2019), which explains how occupational therapists understand the complexity of activity. Activity performance, activity experience, and participation will be illuminated through various situational elements, from a holistic perspective. Method: This thesis employs a qualitative study approach, utilizing in-depth interviews to gather information. Four digital interviews were conducted to address the research question. Conclusion: The study reveals that activities in the daily lives of families with children with habilitation needs can be affected and altered due to inadequate accommodation and coordination between health services. Families feel the need to be flexible in case unexpected events arise. Caring for children's needs can consume significant time and resources, leading to the neglect of some activities and personal needs. Social relationships and immediate family support can be supportive and relieving, enabling increased participation in other activities. Keywords: Everyday life, Family, Children, Habilitation needs, Activity, Participation
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFamiliens hverdagsliv med barn som har habiliteringsbehov
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel