Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkalická, Vera
dc.contributor.advisorvan der Kaap-Deeder, Jolene
dc.contributor.authorLjøkjell, Monika
dc.date.accessioned2024-07-04T17:20:16Z
dc.date.available2024-07-04T17:20:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:197728574:23954575
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138146
dc.description.abstractFamiliære relasjoner og selvbilde betraktes som to betydelige prediktorer for generell livskvalitet i ungdomstiden. Likevel mangler feltet for øyeblikket tilstrekkelig med longitudinelle studier som utforsker effektene av selvbilde og familiekonflikt på ungdommers generelle livskvalitet over tid. Masteroppgaven omfatter en longitudinell analyse som utforsker effektene av globalt selvbilde (GSE) og konfliktfylte relasjoner til foreldre (CRP) på utviklingen av ungdoms generelle livskvalitet fra alderne 14 til 18 år, samtidig som det kontrolleres for familiefungering, foreldres psykiske helse, kjønn og tidligere nivåer av generell livskvalitet. Data ble hentet fra Tidlig Trygg i Trondheim-studien (TTiT; N = 514), en longitudinell kohortstudie. Den nåværende studien bruker TTiT-rapporter fra da deltakerne var 12 til 18 år gamle. Multivariat regresjon innenfor rammeverket for strukturell ligningsmodellering (SEM) ble utført. Resultatene viste at GSE hadde en positiv prediktiv effekt på generell livskvalitet ved alle tre tidspunkt. Høyere nivåer av konfliktfylt relasjon til mor ved alderen 12 år predikerte lavere nivåer av generell livskvalitet ved alderen 14 år. Ved å fokusere spesifikt på utviklingen av generell livskvalitet, operasjonalisert som livstilfredshet, i løpet av ungdomsårene, bidrar denne studien til en dypere forståelse av de prediktive effektene av familiekonflikt og selvbilde i konteksten av en utviklingsfase, og gir dermed verdifull innsikt for både teori og praksis innenfor feltet av ungdomspsykologi. Ved å adressere prediktorer for ungdoms generelle livskvalitet som er identifisert i denne studien, som kvaliteten på familiære relasjoner og selvtillit, kan tiltak tilpasses for å bedre støtte ungdoms utvikling, og dermed forbedre deres generelle livskvalitet innenfor spesifikke kontekster, som innad i familier. Implementering av målrettede strategier i barndom fremmer ikke bare generell livskvalitet i ungdomsårene, men kan også legge grunnlaget for positive utfall i voksenlivet.
dc.description.abstractFamilial relationships and self-esteem are considered notable predictors of well-being in adolescence. However, the field is currently lacking a sufficient body of longitudinal studies exploring the effects of self-esteem and family conflict on adolescent well-being over time. The thesis encompasses a longitudinal analysis exploring the effects of global self-esteem (GSE) and conflicted relationship with parents (CRP) on the development of adolescent wellbeing from ages 14 to 18, whilst controlling for family functioning, parental mental health, gender, and previous levels of well-being. Data were employed from the Trondheim Early Secure Study (TESS; N = 514), a longitudinal cohort study. The current study utilizes TESS reports from when the participants were 12 to 18 years old. Multivariate regression within the Structural Equation Modeling (SEM) framework was conducted. Results showed GSE to have a positive predictive effect on well-being at all three time points. Higher levels of perceived maternal CRP at age 12 predicted lower levels of well-being at age 14. By focusing specifically on the development of well-being, operationalized as life satisfaction, during adolescence, this study contributes to a deeper understanding of the predictive effects of family conflict and self-esteem in the context of a highly developmental stage, thereby providing valuable insights for both theory and practice in the field of adolescent psychology. By addressing predictors of adolescent well-being identified in this study, such as the quality of familial relationships and self-esteem, interventions can be tailored to better support adolescents' development, improving their well-being within specific contexts, such as family environments, and enhance their overall quality of life. Implementing targeted strategies during childhood may not only foster well-being during adolescence but also lay the foundation for positive outcomes in adulthood.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA Longitudinal Study of the Predictive Effects of Adolescent Self-Esteem and Conflicted Relationship with Parents on Adolescent Well-Being at Ages 14, 16, and 18
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel