A Longitudinal Study of the Predictive Effects of Adolescent Self-Esteem and Conflicted Relationship with Parents on Adolescent Well-Being at Ages 14, 16, and 18
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138146Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3045]
Sammendrag
Familiære relasjoner og selvbilde betraktes som to betydelige prediktorer for generelllivskvalitet i ungdomstiden. Likevel mangler feltet for øyeblikket tilstrekkelig medlongitudinelle studier som utforsker effektene av selvbilde og familiekonflikt på ungdommersgenerelle livskvalitet over tid. Masteroppgaven omfatter en longitudinell analyse somutforsker effektene av globalt selvbilde (GSE) og konfliktfylte relasjoner til foreldre (CRP) påutviklingen av ungdoms generelle livskvalitet fra alderne 14 til 18 år, samtidig som detkontrolleres for familiefungering, foreldres psykiske helse, kjønn og tidligere nivåer avgenerell livskvalitet. Data ble hentet fra Tidlig Trygg i Trondheim-studien (TTiT; N = 514), enlongitudinell kohortstudie. Den nåværende studien bruker TTiT-rapporter fra da deltakernevar 12 til 18 år gamle. Multivariat regresjon innenfor rammeverket for strukturellligningsmodellering (SEM) ble utført. Resultatene viste at GSE hadde en positiv prediktiveffekt på generell livskvalitet ved alle tre tidspunkt. Høyere nivåer av konfliktfylt relasjon tilmor ved alderen 12 år predikerte lavere nivåer av generell livskvalitet ved alderen 14 år. Ved åfokusere spesifikt på utviklingen av generell livskvalitet, operasjonalisert som livstilfredshet, iløpet av ungdomsårene, bidrar denne studien til en dypere forståelse av de prediktiveeffektene av familiekonflikt og selvbilde i konteksten av en utviklingsfase, og gir dermedverdifull innsikt for både teori og praksis innenfor feltet av ungdomspsykologi. Ved åadressere prediktorer for ungdoms generelle livskvalitet som er identifisert i denne studien,som kvaliteten på familiære relasjoner og selvtillit, kan tiltak tilpasses for å bedre støtteungdoms utvikling, og dermed forbedre deres generelle livskvalitet innenfor spesifikkekontekster, som innad i familier. Implementering av målrettede strategier i barndom fremmerikke bare generell livskvalitet i ungdomsårene, men kan også legge grunnlaget for positiveutfall i voksenlivet. Familial relationships and self-esteem are considered notable predictors of well-being inadolescence. However, the field is currently lacking a sufficient body of longitudinal studiesexploring the effects of self-esteem and family conflict on adolescent well-being over time.The thesis encompasses a longitudinal analysis exploring the effects of global self-esteem(GSE) and conflicted relationship with parents (CRP) on the development of adolescent wellbeing from ages 14 to 18, whilst controlling for family functioning, parental mental health,gender, and previous levels of well-being. Data were employed from the Trondheim EarlySecure Study (TESS; N = 514), a longitudinal cohort study. The current study utilizes TESSreports from when the participants were 12 to 18 years old. Multivariate regression within theStructural Equation Modeling (SEM) framework was conducted. Results showed GSE to havea positive predictive effect on well-being at all three time points. Higher levels of perceivedmaternal CRP at age 12 predicted lower levels of well-being at age 14. By focusingspecifically on the development of well-being, operationalized as life satisfaction, duringadolescence, this study contributes to a deeper understanding of the predictive effects offamily conflict and self-esteem in the context of a highly developmental stage, therebyproviding valuable insights for both theory and practice in the field of adolescent psychology.By addressing predictors of adolescent well-being identified in this study, such as the qualityof familial relationships and self-esteem, interventions can be tailored to better supportadolescents' development, improving their well-being within specific contexts, such as familyenvironments, and enhance their overall quality of life. Implementing targeted strategiesduring childhood may not only foster well-being during adolescence but also lay thefoundation for positive outcomes in adulthood.