dc.contributor.advisor | Skalická, Vera | |
dc.contributor.advisor | van der Kaap-Deeder, Jolene | |
dc.contributor.author | Ljøkjell, Monika | |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T17:20:16Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T17:20:16Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:197728574:23954575 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3138146 | |
dc.description.abstract | Familiære relasjoner og selvbilde betraktes som to betydelige prediktorer for generell
livskvalitet i ungdomstiden. Likevel mangler feltet for øyeblikket tilstrekkelig med
longitudinelle studier som utforsker effektene av selvbilde og familiekonflikt på ungdommers
generelle livskvalitet over tid. Masteroppgaven omfatter en longitudinell analyse som
utforsker effektene av globalt selvbilde (GSE) og konfliktfylte relasjoner til foreldre (CRP) på
utviklingen av ungdoms generelle livskvalitet fra alderne 14 til 18 år, samtidig som det
kontrolleres for familiefungering, foreldres psykiske helse, kjønn og tidligere nivåer av
generell livskvalitet. Data ble hentet fra Tidlig Trygg i Trondheim-studien (TTiT; N = 514), en
longitudinell kohortstudie. Den nåværende studien bruker TTiT-rapporter fra da deltakerne
var 12 til 18 år gamle. Multivariat regresjon innenfor rammeverket for strukturell
ligningsmodellering (SEM) ble utført. Resultatene viste at GSE hadde en positiv prediktiv
effekt på generell livskvalitet ved alle tre tidspunkt. Høyere nivåer av konfliktfylt relasjon til
mor ved alderen 12 år predikerte lavere nivåer av generell livskvalitet ved alderen 14 år. Ved å
fokusere spesifikt på utviklingen av generell livskvalitet, operasjonalisert som livstilfredshet, i
løpet av ungdomsårene, bidrar denne studien til en dypere forståelse av de prediktive
effektene av familiekonflikt og selvbilde i konteksten av en utviklingsfase, og gir dermed
verdifull innsikt for både teori og praksis innenfor feltet av ungdomspsykologi. Ved å
adressere prediktorer for ungdoms generelle livskvalitet som er identifisert i denne studien,
som kvaliteten på familiære relasjoner og selvtillit, kan tiltak tilpasses for å bedre støtte
ungdoms utvikling, og dermed forbedre deres generelle livskvalitet innenfor spesifikke
kontekster, som innad i familier. Implementering av målrettede strategier i barndom fremmer
ikke bare generell livskvalitet i ungdomsårene, men kan også legge grunnlaget for positive
utfall i voksenlivet. | |
dc.description.abstract | Familial relationships and self-esteem are considered notable predictors of well-being in
adolescence. However, the field is currently lacking a sufficient body of longitudinal studies
exploring the effects of self-esteem and family conflict on adolescent well-being over time.
The thesis encompasses a longitudinal analysis exploring the effects of global self-esteem
(GSE) and conflicted relationship with parents (CRP) on the development of adolescent wellbeing from ages 14 to 18, whilst controlling for family functioning, parental mental health,
gender, and previous levels of well-being. Data were employed from the Trondheim Early
Secure Study (TESS; N = 514), a longitudinal cohort study. The current study utilizes TESS
reports from when the participants were 12 to 18 years old. Multivariate regression within the
Structural Equation Modeling (SEM) framework was conducted. Results showed GSE to have
a positive predictive effect on well-being at all three time points. Higher levels of perceived
maternal CRP at age 12 predicted lower levels of well-being at age 14. By focusing
specifically on the development of well-being, operationalized as life satisfaction, during
adolescence, this study contributes to a deeper understanding of the predictive effects of
family conflict and self-esteem in the context of a highly developmental stage, thereby
providing valuable insights for both theory and practice in the field of adolescent psychology.
By addressing predictors of adolescent well-being identified in this study, such as the quality
of familial relationships and self-esteem, interventions can be tailored to better support
adolescents' development, improving their well-being within specific contexts, such as family
environments, and enhance their overall quality of life. Implementing targeted strategies
during childhood may not only foster well-being during adolescence but also lay the
foundation for positive outcomes in adulthood. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | A Longitudinal Study of the Predictive Effects of Adolescent Self-Esteem and Conflicted Relationship with Parents on Adolescent Well-Being at Ages 14, 16, and 18 | |
dc.type | Master thesis | |