En kommentar til Evripides' Elektra 773 - 980
Abstract
Evripides var den yngste av de tre klassiske tragediedikterne, og den med flest verker bevart til i dag. Han fokuserte på hvordan menneskets feilbarlige natur og ukontrollerbare lidenskaper var de grunnleggende årsakene til ulykke, i motsetning til Aiskylos eller Sofokles der ulykkens årsak hovedsakelig var gudsbestemt og uunngåelig.
Jeg har i denne oppgaven tatt for meg et utdrag fra Evripides' Elektra, hvor det kommer bud til Elektra om at Orestes har drept Aigisthos. Etter trojanerkrigen ble kong Agamemnon av Mykene myrdet av sin kone, Klytaimestra og hennes elsker, Aigisthos. Elektra og Orestes, barn av Agamemnon og Klytaimestra, led etter attentatet av faren: Orestes ble sendt i eksil, og Elektra ble giftet bort til en fattig bonde. Da Orestes kommer tilbake fra eksil, legger Elektra og Orestes en plan om hevn. Under en offerseremoni av en okse til nymfene, blir Aigisthos drept av Orestes. Antikkens viktigste form for spådomskunst var dyreoffer og lesning av deres innvoller. Fordi Aigisthos’ okse mangler en leverlapp, forstår han at hans voldsomme endelikt snart inntreffer.
Evripides presenterer en psykologisk kompleks Elektra: hun fremstilles på randen av galskap, og hjernen bak hevnen og den som manipulerer Orestes til å begå modermord. Utdraget fra Elektra hvor Aigisthos blir drept, gir innsikt i grekernes mytologi, offerriter og kultpraksiser. Euripides was the youngest of the three classical tragedians, and the one with the most works preserved to this day. He focused on how the fallible nature of humans and their uncontrollable passions were the fundamental causes of misfortune, unlike Aeschylus or Sophocles for whom the cause was mainly determined by the gods, and therefore unavoidable.
I have examined an excerpt from Euripides' Electra, where Electra receives news of the murder of Aegisthus. After the Trojan War, King Agamemnon of Mycenae was murdered by his wife, Clytemnestra, and her lover, Aegisthus. Electra and Orestes, children of Agamemnon and Clytemnestra, suffered after their father's assassination: Orestes was exiled, and Electra was married off to a poor farmer. On Orestes return, Electra and Orestes plan their revenge. During a ceremonial sacrifice of a bull to the nymphs, Aegisthus is killed by Orestes. The primary form of divination in antiquity was through animal sacrifices and the subsequent reading of their entrails. As Aegisthus' bull is missing a piece of its liver, he understands that his violent end is imminent.
Euripides presents us with a psychologically complex Electra: she is portrayed on the brink of madness, the mastermind behind the revenge, and the one who manipulates Orestes into committing matricide. The excerpt from Electra where Aegisthus is killed provides insight into Greek mythology, sacrificial rites, and cult practices.