Show simple item record

dc.contributor.advisorTea Agerup
dc.contributor.authorAmalie Frantzen
dc.date.accessioned2024-07-02T17:22:36Z
dc.date.available2024-07-02T17:22:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187443106:98462424
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137475
dc.description.abstractSeksuelle nettovergrep er et globalt problem som rammer flere barn og unge, spesielt de som er under barnevernets omsorg, da de er en særlig sårbar og utsatt gruppe. Til tross for at det finnes ulike lover og retningslinjer for å beskytte disse barna, er det utfordringer som gjør det vanskelig for barnevernsarbeidere å håndtere seksuelle nettovergrep. Konsekvensene for seksuelle nettovergrep er mange og flere av dem påpekes som alvorlige for de berørte. Denne bacheloroppgaven utforsker barnevernets evne til å håndtere seksuelle nettovergrep, og undersøker barnevernets forutsetninger for kompetanse på området. Oppgaven belyser hva seksuelle nettovergrep er, og det blir benyttet ulike definisjoner for å beskrive de forskjellige formene for nettovergrep som eksisterer. Lovverket viser frem hvilken lovgiving som er relevant for å forstå seksuelle nettovergrep og hvordan fenomenet blir fremstilt. Barnevernets samfunnsmandat og formålet med barnevernspedagogutdanningen blir vurdert. Det presenteres statistikk over hvem som er mest utsatt og hvilke konsekvenser seksuelle nettovergrep har, samt betydningen av kunnskap om teknologi og barns digitale hverdagsliv. Forskning indikerer at barnevernet bør ha kompetanse om seksuelle nettovergrep og at det er forbedringspotensialer for å tilegne seg kunnskap om fenomenet. For å beskytte barn under barnevernets omsorg og gi den den hjelpen de trenger, er det avgjørende å styrke barnevernets kompetanse på området. Det vil bidra til å kunne forebygge mot seksuelle nettovergrep i fremtiden.
dc.description.abstractSexual online abuse is a global problem that affects many children and adolescents, especially those under the care of child welfare services, as they are a particularly vulnerable and exposed group. Despite the existence of various laws and guidelines to protect these children, there are challenges that make it difficult for child welfare workers to handle sexual online abuse. The consequences of sexual online abuse are numerous and many of them are pointed out as serious for those affected. This bachelor´s thesis explores the ability of child welfare services to handle sexual online abuse and examines the prerequisites for competence in the field. The thesis illuminates what sexual online abuse is and uses various definitions to describe the different forms of online abuse that exist. The legislation shows which laws are relevant for understanding sexual online abuse and how the phenomenon is portrayed. The social mandate of child welfare services and the purpose of child welfare education are assessed. Statistics are presented on who is most at risk and what consequences sexual online abuse has, as well as the importance of knowledge about technology and children´s digital everyday life. Research indicates that child welfare services should have competence about sexual online abuse and that there are potentials for improvement to acquire knowledge about the phenomenon. To protect children under the care of child welfare services and provide them with the help they need, it is crucial to strengthen the competence of child welfare services in the field. This will contribute to being able to prevent sexual online abuse in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnevernets utfordringer med seksuelle nettovergrep mot barn og unge - Har barnevernet nok kompetanse om seksuelle nettovergrep?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record