Gjentatte belastninger i oppveksten og traumebevisst omsorg som tilnærming
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137470Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1399]
Sammendrag
Som barnevernspedagog vil en møte på mange barn som har opplevd gjentatte belastninger i oppveksten. I et barnevernsfaglig arbeid er det viktig å ha kunnskaper om ulike teorier og metoder for å kunne møte slike barn på en hensiktsmessig måte. Gjennom metoden litteraturstudie, har jeg hentet inn relevant og nyttig teori på blant annet hvordan hjernen påvirkes og utvikles av traumer, og traumebevisst omsorg i møte med barn med belastende livserfaringer. Søkemotorer som «google scholar», «Oria» og «Idunn» har henvist meg til ulike vitenskapelige artikler og tidsskrifter, men det er også et kildekritisk blikk på de innhentede datamaterialene. Problemstillingen diskuteres i lys av traumeteori og traumebevisst omsorg, men også på bakgrunn av en erfaring fra praksisperioden min. Gjennom teori og forskning viser det seg at ulike deler i hjernenivåene endres av traumer, og oppgaven diskuterer hvordan underutvikling av blant annet reguleringssystemet viser seg i barnets atferd. Forskning og teori peker på hvordan samregulering og trygge relasjoner kan bidra i utviklingen av hjernens alarmsystem, som oppgaven diskuterer ved å anvende teori i praksis. Gjennom en diskusjon av traumebevisst omsorg poengterer jeg viktigheten av å ha fagkunnskaper om traumeteori som barnevernspedagog, men også forståelsen for at barn er forskjellige med ulike behov og forutsetninger. As a socialworker in child protection services, one encounters many children who have experienced repeated adversities during their upbringing. In child welfare work, it is important to have knowledge of various theories and methods in order to effectively engage with such children. Through the method of literature study, I have gathered relevant and useful theory that addresses, among other things, how the brain is affected and develops in response to trauma, and traumawise care when working with children with challenging life experiences. Search engines such as "Google Scholar," "Oria," and "Idunn" have directed me to various scholarly articles and journals, but there is also a critical examination of the collected data materials. The issue is discussed in light of trauma theory and traumawise care, but also based on practice experience during my studies. Through theory and research, it is evident that different parts of the brain are altered by trauma, and the thesis discusses how underdevelopment of, for example, the regulation system manifests in a child's behavior. Research and theory indicate how co-regulation and secure relationships can contribute to the development of the brain's alarm system, that thesis discusses in terms of applying theory in practice. Through a discussion of traumawise care, I emphasize the importance of having expertise in trauma theory as a social worker in child protection services, as well as an understanding that children are diverse with different needs and backgrounds.