Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunnhild Vist
dc.contributor.authorEmma Mathilde Fladen Lie
dc.date.accessioned2024-07-02T17:22:23Z
dc.date.available2024-07-02T17:22:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581186:98812031
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137466
dc.description.abstractEmpati er sentralt i sosialt arbeid da det kan legge grunnlaget for meningsfull interaksjon mellom sosialarbeidere og brukere, styrke tillitsforholdet i relasjonen og på denne måten fremme sosial endring og myndiggjøring av mennesker. Ved at empati muliggjør forståelse av andre, er ferdigheten avgjørende i mellommenneskelige relasjoner. Denne teksten søker å utforske hva det innebærer å utøve empati i profesjonelt sosialt arbeid. Med utgangspunkt i et systematisk litteratursøk, benyttes en definisjon som beskriver empatiutøvelse med fire byggesteiner. Byggesteinene danner til sammen et grunnlag for å forstå hva som ligger i ens evne til å utøve empati. Å regulere egne følelsesmessige reaksjoner, å kunne skille egne følelser fra andres og å ta den andres perspektiv, er sentrale deler av empatiutøvelse. Med bakgrunn i kunnskapen om hva empati innebærer, drøftes det hvilke flere dimensjoner av empati som tillegges en profesjonell sosialarbeider. Dette gjøres ved å sammenligne empati i private relasjoner, med hvordan empatiutøvelse kan utspilles i praksis for en profesjonell sosialarbeider. I denne sammenhengen drøftes betydningen av empati i sosialt arbeid, samt hvordan ferdigheten kan betraktes som tosidig, der det kan være en ressurs, men også innebære risiko for at den profesjonelle opplever å bli utbrent. Sosialarbeideres profesjonelle empati innebærer å bruke personlig integritet og teoretisk kunnskap. I møte med mennesker i vanskeligstilte situasjoner, kan sosialarbeidere erfare at de må regulere sine følelsesmessige reaksjoner til et passende uttrykk i arbeidskonteksten. Samtidig må de anvende analytiske ferdigheter og teoretisk kunnskap for å kunne få en helhetlig forståelse av tjenestemottakernes situasjon. Dette innebærer å kunne tolke brukernes utfordringer og behov fra et faglig perspektiv og legge til rette for en hensiktsmessig arbeidsrelasjon. Balansen mellom de fire byggesteinene kan utgjøre helhetlig empatiutøvelse, og bidra til å oppnå formålet med arbeidsrelasjonen.
dc.description.abstractEmpathy is important in social work as it can make the foundation for meaningful interaction between social workers and clients, strengthen the trust in the relationship and in this way promote social change and empowerment. Empathy plays a crucial role in interpersonal relationships by facilitating the understanding of others. This text seeks to explore what empathy in professional social work implies. Based on a systematic literature search, this text adopts a definition that explains empathy through four building blocks. Together, these building blocks form the foundation for understanding one's ability to practice empathy. Regulating one's own emotional reactions, discerning between one's own emotions and those of others, and taking other people’s perspective are central parts of practicing empathy. Based on the knowledge of what empathy entails, it is discussed what other dimensions of empathy that are attributed to a professional social worker. This is done by comparing empathy in private relationships, with how the skill can be played out in practice for a professional social worker. In this context, the significance of empathy in social work is discussed, alongside with how the skill can be seen as both a resource and a risk, as it can potentially lead to burnout for the social worker. Social workers' professional empathy involves using personal integrity and theoretical knowledge. When meeting people in disadvantaged situations, social workers must sometimes regulate their emotional reactions to an appropriate expression. They must also apply analytical skills and theoretical knowledge to be able to gain a comprehensive understanding of the client's situation. This entails the ability to interpret the clients' challenges and needs from a professional standpoint and facilitate a constructive working relationship. The balance between the building blocks of empathy can constitute a holistic practice of empathy and contribute to achieve the purpose of the working relationship.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEmpatiens pris
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel