Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGlavee-Geo, Richard
dc.contributor.authorFalahat, Araz
dc.contributor.authorOlsen, André Bruås
dc.date.accessioned2024-07-02T17:21:37Z
dc.date.available2024-07-02T17:21:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578980:234454029
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137450
dc.description.abstractDenne artikkelen vil se nærmere på spørsmålet "Hvilke nøkkelfaktorer påvirker bruken og kontinuerlig bruk av Vipps-appen for mobilbetaling i Norge?". Vipps er et applikasjons- og banksystem i det norske markedet. Mobilapplikasjonen har en sterk posisjon i det norske organisasjons- og personbankmarkedet, og gir enklere løsninger for begge kategorier – samtidig som den konkurrerer med veletablerte internasjonale mobilbetalings- og bankløsninger. Vipps er et unikt forskningsemne for å bedre forstå hva som påvirker adopsjon og kontinuerlig bruk av teknologiske innovasjoner. Det har vært utført en kvantitativ undersøkelse med et spørreskjema som bruker utsagn som dekker faktorene samlet fra eksisterende litteratur om emnet adopsjon og bruk av teknologisk innovasjon. Denne oppgaven benytter funnene fra spørreundersøkelsen ved å bruke univariat, bivariat og multivariat analyse. Undersøkelsen hjelper oss i forståelsen gjennom å sortere dataene med beskrivende analyse. Faktoranalyse brukes til å danne sterkere komponenter fra de innsamlede påvirkningsfaktorene. Regresjonsanalysen har en avgjørende rolle i å avdekke hvilke av de ulike faktorene fra oppgavens konseptuelle modell som kan påvirke hovedvariablene; appadopsjon og kontinuerlig bruk. Denne oppgaven har gitt funn som vil være nyttige for å forstå hvordan og hvorfor Vipps har en så stor rolle i det norske bankmarkedet, og hvilke nøkkelfaktorer som sikrer et bredt spekter mennesker og organisasjoner som ønsker å fortsette å bruke applikasjonen i hverdagen. Funnene kan også gi nyttig
dc.description.abstractThis paper will look further into the question “What key factors influence the adoption and continuous use of the mobile payment Vipps app in Norway?”. Vipps is an application and banking system in the Norwegian market. The mobile application holds a strong position in the Norwegian organizational and personal banking market, providing easier solutions for both categories – while competing with well-established international mobile payment and banking solutions. Vipps is a unique research subject for better understanding what influences adoption and continuous usage of technological innovations. There has been a quantitative survey with a questionnaire using statements covering the factors gathered from existing literature on the subject of adoption and usage of technological innovation. This thesis incorporates the discovered data by using univariate, bivariate and multivariate analysis. A new understanding of the topic is formed through sorting the data with descriptive analysis. Factor analysis is used to form stronger components form the gathered factors of influence. The regression analysis holds a crucial role in uncovering which of the different factors from the thesis’ conceptual model that might influence the main variables; app adoption and continuous usage. This thesis has provided findings that will be helpful for understanding how and why Vipps has taken such a big role in the Norwegian banking market, and what key factors ensures a wide range of people and organizations wanting to continue using the application in their everyday life. The findings might also provide useful insight for other researchers or developers looking to involve the theoretical work of app adoption and continuous usage into their own work.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAdoption and continous use of mobile payment applications in Norway.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel