Show simple item record

dc.contributor.advisorHemler, Mary Elizabeth
dc.contributor.authorLima, Amalie
dc.date.accessioned2024-07-01T17:20:24Z
dc.date.available2024-07-01T17:20:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187581186:89000310
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137231
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMiljøterapeuter i skolen arbeider med elever som har et stort mangfold av utfordringer. Det kan dreie seg om alt fra ensomhet, mobbing og sosial kompetanse til atferdsvansker og psykisk helse. Elevene er på skolen omtrent hver dag i flere år, og det er viktig å arbeide for at elevene skal trives og ha en god utvikling i skolen. For elevene som har vansker er det essensielt å få god nok oppfølging og støtte i skolen, ellers kan det føre til store konsekvenser for elevenes psykiske helse, læring og utvikling senere i livet. Derfor er det nødvendig for skolen å arbeide for et godt psykososialt miljø. Oppgavens formål er å belyse muligheter for miljøterapeutene i arbeidet med det psykososiale skolemiljøet. Problemstillingen er: Hvordan kan miljøterapeuter i skolen bidra til å styrke det psykososiale skolemiljøet? Relevant litteratur er funnet gjennom systematiske litteratursøk i henhold til temaet for den litterære oppgaven. Oppgaven tar for seg begreper som psykososialt skolemiljø, psykisk helse, mobbing, relasjonskompetanse og tverrfaglig samarbeid. Norsk forskning er brukt ettersom skolesystemene varierer betydelig mellom land, noe som gjør det vanskelig å overføre funn direkte til norske forhold. Oppgaven vektlegger hvordan miljøterapeuter kan styrke det psykososiale miljøet gjennom relasjonsarbeid. Det er avgjørende at elevene har gode relasjoner til de voksne i skolen og medelever. Tilgjengelighet og forutsigbarhet hos miljøterapeutene tas opp som en viktig del i et godt psykososialt miljø. Samtidig har miljøterapeutene gjerne kunnskap om koordineringen og gjennomføring av tverrfaglig samarbeid, og kan ta styring på det området. Det blir også belyst viktigheten av tiltak og tidlig forebygging, med en beskrivelse av ulike tiltak. Det finnes likevel begrensninger og utfordringer i miljøterapeutenes bidrag i deler av arbeidet, hvor lærerne har mer handlingsrom. Til tross for dette, anses miljøterapeutenes bidrag og rolle som viktig og avgjørende for å styrke det psykososiale skolemiljøet.
dc.description.abstractSocial workers in schools work with students facing a wide range of challenges. These can range from loneliness, bullying and social competence, to behavioral issues and mental health. Students spend most of their days at school for several years, making it crucial to ensure they thrive and develop well academically and socially. For those struggling, it's essential they receive adequate support; otherwise, it can have significant consequences for their mental health, learning, and future development. Therefore, it's necessary for schools to advance a positive psychosocial environment. The purpose of this paper is to highlight opportunities for social workers in their work with the psychosocial school environment. The research question is: How can social workers in schools contribute to strengthening the psychosocial school environment? Relevant literature has been identified through systematic literature searches related to the topic. The literature includes terms such as psychosocial school environment, mental health, bullying, relational competence, and interdisciplinary collaboration. Norwegian research has been used as educational systems vary significantly between countries, making it difficult to directly transfer findings to the Norwegian context. The study emphasizes how social workers can advance the psychosocial environment through relational work. It is crucial that students have good relationships with adults in the school and fellow students. The accessibility and predictability of social workers are pointed out as essential aspects of a positive psychosocial environment. Additionally, they often possess knowledge about coordinating and implementing interdisciplinary collaboration, which they can take control of. The importance of measures and early prevention is also highlighted, with a description of various measures. However, there are limitations and challenges in the their contributions to some aspects of the work, where teachers have more range of possibilities. Despite this, the contribution and role of social workers are considered important and crucial in strengthening the psychosocial school environment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStyrking av det psykososiale skolemiljøet: miljøterapeutenes bidrag
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record