dc.contributor.advisor | Engum, Trond | |
dc.contributor.author | Øverland, Maximillian Peder | |
dc.date.accessioned | 2024-06-29T17:19:54Z | |
dc.date.available | 2024-06-29T17:19:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187665928:98281061 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3136955 | |
dc.description.abstract | Lyddesign i film kan ha stor påvirkning på seeropplevelsen. I min bacheloroppgave har jeg lagd lyddesign for innledningen til en kortfilm som kun består av selvinnspilt lyd, der formålet er å dokumentere en mulig kreativ prosess for lyddesign som skal være både troverdig og opplevelse-fordypende fra et publikumsperspektiv. Jeg vil vise til relevant teori bak hvordan lyddesign fremmer troverdighet og fordypning av seeropplevelsen, samt hvordan det kan brukes som et verktøy for historiefortelling. Ved å anvende teorien i form av at et praktisk arbeid som er mitt eget selvinnspilte lyddesign, forsøker jeg å dokumentere teknikker og metoder som kan brukes for å gjøre en film mer troverdig og opplevelse-fordypende. Gjennom dette prosjektet kombinerte jeg forskning i form av litteraturstudier, å se intervjuer og foredrag med bransjefolk, og en god mengde egen utforskning. At lyddesign er en kreativ disiplin betyr at det aldri kan finnes noe fasit man kan følge blindt for å oppnå resultater. La dette prosjektet stå som en foreslag på en prosess som ser for å oppnå troverdig og opplevelse-fordypende selvinnspilt lyddesign. | |
dc.description.abstract | Sound design in film can have an immense impact on the viewing experience. For my bachelor's thesis I have created sound design for the opening portion of a short film consisting only of self-recorded audio, the purpose of which is to document a possible creative process for sound design with the intent of making it believable and immersive from an audience perspective. I will present relevant theory behind how sound design promotes believability and immersion, as well as how it can be used as a tool for storytelling. By applying the theory in the form of a practical work being my own self-recorded sound design, I aim to document techniques and methods that can be applied to make a film more believable and immersive. Throughout this project, I combined research in the form of literature study, watching interviews and talks featuring industry professionals, and a large amount of personal experimentation. Sound design being a creative discipline means that there can never be a concrete formula to follow blindly to attain results. Therein, allow this project to be seen as a suggested potential process which aims to achieve believable and immersive self-recorded sound design. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Believability, Immersion and Storytelling Through Self-Recorded Sound Design | |
dc.type | Bachelor thesis | |