Chordia En forrapport til en utvidet forståelse av musikkteori og utvikling av læringsplattformen «Chordia»
Description
Full text not available
Abstract
Noe av formålet med bachelor i musikkteknologi er å «åpne ørene dine til en rikere verden av lyd- og musikkopplevelse og gjøre deg til en bedre og mer reflektert lytter» . Slik jeg tenker om det er musikkteori et vesentlig grunnlag for å forstå og utvikle musikk, men som student og tidligere musikklinje-elev har jeg ofte tenkt at musikkteori ikke burde vært begrenset til den klassiske vestlige tradisjonen. Ved å tilnærme seg musikkteori på en mer fleksibel måte kunne kanskje flere musikere utnyttet potensialet i seg selv, i teknologien og innenfor og på tvers av sjangre. Ikke minst burde det eksistert lett tilgjengelige læringsplattformer som muliggjør musikkteoretisk opplæring uavhengig av bakgrunn, ressurser og kompetansenivå. I denne oppgaven forsøker jeg derfor å bidra i den retningen ved å foreslå 1) at musikkteori kan betraktes som et fem-delt språk: snakke, lytte, lese, skrive og analysere. Videre har jeg 2) konseptualisert læringsplattformen Chordia. For å gi et innblikk i denne har jeg kodet en rekke eksempler. Oppgaven er ment som en forrapport som transparent viser arbeidsprosessen i bachelorarbeidet og som synliggjør potensialet til videre innovasjonsarbeid. One of the aims of the bachelor’s in music technology is to "open your ears to a richer world of sound and music experience and make you a better and more reflective listener". To that end, I believe that music theory is an essential basis for understanding and developing music, but as a student, I have often thought that music theory should not be limited to the classical Western tradition. By approaching music theory in a more flexible way, perhaps more musicians could exploit the potential in themselves, in the technology and within and across genres. Crucially, there should also exist easily accessible learning platforms that enable music theory training regardless of background, resources and level of competence. In this thesis, I therefore propose 1) that music theory can be considered a five-part language: speaking, listening, reading, writing and analyzing. Moreover, I 2) conceptualize a new learning platform, Chordia. To give an insight into this, I have coded examples that could be implemented in such a platform. The thesis is intended as a preliminary report that transparently reflects my work process and that highlights the potential for further technical and pedagogical innovation.