Vold i nære relasjoner
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136814Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1411]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Vold og overgrep mot barn i nære relasjoner er et aktuelt samfunnstema som blir lagt mer og mer søkelys på i Norge. I denne oppgaven er forebyggende arbeid på system nivå og i skole rettet mot vold og overgrep mot barn i nære relasjoner lagt fokus på. Det drøftes rundt ulike tiltak som samfunnet og kommunen har ansvar for med tanke på barnets trygghet i hjemmet. Oppgaven går også inn på hvilke faktorer som spiller inn for barnet utvikling, relasjon og påvirkning i samfunnet. Oppgaven er drøftet i lys av teori, lovverk, forskning og rapporter innenfor fagfeltet. Gjennom diskusjon tas det opp utfordring ved tiltakene for vold og overgrep mot barn i nære relasjoner, men også utfallet av et godt forebyggende samfunn.
Oppgaven ser også på kjent teori fra kjente fagpersoner, som blant annet Urie Bronfenbrenner. Hans teori vil være med gjennom oppgaven for å vise en sammenheng mellom tiltak på systemnivå og barnet utvikling og tilknytning. I tillegg vil oppgaven vise til omfanget av vold og overgrep i nære relasjoner for å få frem viktigheten av et godt forebyggende arbeid på systemnivå. Til slutt vil oppgaven sette søkelys på forebyggende tiltak for vold og overgrep mot barn i nære relasjoner i grunnskolen. Dette perspektivet viser hvordan unik posisjon lærere, barnevernspedagoger og andre ansatte ved skolen står i for å skape en nær relasjon med alle barn og unge i Norge.
Samlet sett vil oppgaven rette fokuset mot behovet for forebyggende tiltak i samfunnet for å sikre at barn og unge er trygge i sitt eget hjem. Statistikk for vold og overgrep mot barn i nære relasjoner er høye, og dermed er det høyst nødvendig med forebyggende arbeid for å sikre barns helse, oppvekst og utvikling. Violence and abuse against children in close relationships is a current social issue that is being increasingly focused on in Norway. In this thesis, the focus is on preventive work at system level and in schools aimed at violence and abuse against children in close relationships. Various measures for which society and the municipality are responsible are discussed about the child's safety at home. The assignment also examines which factors play a role in the child's development, relationship, and influence in society. The assignment is discussed in the light of theory, legislation, research, and reports within the field. Through discussion, the challenge of the measures for violence and abuse against children in close relationships is addressed, but also the outcome of a good preventive society.
The assignment also looks at well-known theory from known professionals, such as Urie Bronfenbrenner. His theory will be included throughout the thesis to show a connection between measures at system level and the child's development and attachment. In addition, the thesis will show the extent of violence and abuse in close relationships to bring out the importance of good preventive work at system level. Finally, the thesis will focus on preventive measures for violence and abuse against children in close relationships in primary school. This perspective shows how teachers, child welfare pedagogues and other staff at the school are in a unique position to create a close relationship with all children and young people in Norway.
Overall, the thesis will focus on the need for preventive measures in society to ensure that children and young people are safe in their own homes. Statistics for violence and abuse against children in close relationships are high, and thus preventive work is necessary to ensure children's health, growth and development.