"Sosialarbeideren som et ressurs i forebyggende arbeid med mobbing på grunnskolen"
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136808Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1291]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne bacheloroppgaven er å finne sosialarbeiderens plass og rolle inn i skolen samtidig belyse rundt tematikken som omhandler mobbing. Problemstillingen min lyder slik “hvordan kan sosialarbeideren være en nyttig ressurs i forebygging av mobbing på skolen”. Mobbing sies å være et økende problem i skolearena. Å være utsatt for mobbing kan føles som en stigma på skolen fordi man ønsker å passe inn hos jevnalderene. Derfor har ansatte på skolen en stor rolle i å fremme trivsel.De skal være i stand til å observere, oppdage og handle på mobbingen, noe som igjen gjenspeiler i Opplæringsloven 9A. I forbindelse med dette har jeg satt søkelyset på hvordan sosialarbeideren kan bidra med i forebyggingen av mobbing ved å se på deres relasjonskompetanse, tverrfaglig samarbeid og kunnskap om helhetsperspektivet. Oppgaven tar også for seg noen hindringer som kan og har oppstått spesielt i det tverrfaglige samarbeidet og med sosialarbeiderens status og rolle på skolen.
Emneord: mobbing, forebygging, sosialarbeider, psykososialt miljø og relasjon The purpose of this Bachelor Thesis is to find the position and the role of a social worker in school, and in addition get knowledge about bullying. My thesis is “How can social worker be a useful resource in preventing bullying at school?”. Bullying is considered a problem that is still increasing in the school field. It can feel like a stigma to be exposed to bullying because you want to fit in with your peers. For this reason, the school employees an important role to promote well-being. They should be able to observe, discover and take actions upon bullying, which is also reflected in the law named Opplæringsloven 9A. With this in mind, I wanted to see the contribution of social worker in preventing bullying in school by highlighting their knowledge about relation, interdisciplinary collaboration and their knowledge of the holistic perspective. My thesis will also talk about some barriers social worker can meet, especially in interdisciplinary collaboration of their status and role in school
Keywords: bullying, prevention, social worker, psychosocial environment and relations